Leven in de laatste dagen

De Bijbel leert dat de ‘laatste dagen’ een zware beproeving zullen zijn voor de mensen die in die tijd leven. Wat moet onze houding zijn om deze tijd zonder angst onder ogen te kunnen zien?

In 2 Timoteüs 3:1 schrijft Paulus aan Timoteüs: Weet wel dat er in de laatste dagen zware tijden zullen komen. Want de mensen zullen zelfzuchtig zijn, geldgierig, pochers, vermetel, kwaadsprekers, aan hun ouders ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig, liefdeloos, trouweloos, lasteraars, onmatig, onhandelbaar, afkerig van het goede, verraderlijk, roekeloos, opgeblazen, met meer liefde voor genot dan voor God, die met een schijn van godsvrucht de kracht daarvan verloochend hebben.
Paulus wil dat Timoteüs goed beseft dat er zware tijden zullen aanbreken. ,,Weet wel…!’’ benadrukt hij zijn uitspraak, alsof het niet duidelijk genoeg gezegd kan worden. Er is één ding waar je zeker van kunt zijn, namelijk dat er in de laatste dagen zware tijden komen.

Het woord voor ‘zwaar’ komt in het Griekse nieuwe Testament nog maar op één andere plek voor, namelijk bij de beschrijving van twee bezeten mannen aan de oostkust van het meer van Galilea (Matth. 8:28). Daar wordt het vertaald met ‘gevaarlijk’. Paulus zegt dus dat er in de laatste dagen ‘gevaarlijke tijden’ zullen komen. Hij noemt daarvan ook de reden: de afbrokkeling van het menselijk karakter, de ethiek en moraal. In de verzen die volgen, somt Paulus de morele kenmerken op die typerend zijn voor mensen die in de laatste dagen leven. Het voornaamste kenmerk draait om de liefde van deze mensen: ze houden van zichzelf, ze houden van geld en ze houden meer van plezier dan van God.
In een paar verzen noemt de Bijbel hier met grote precisie het basisprobleem van de mensheid: zelfliefde. Het is deze zelfzuchtige houding waardoor huwelijken stuklopen, gezinnen uit elkaar vallen, kerken leeglopen en de samenleving en elke gestructureerde orde in de samenleving afbrokkelt. Waarom? Omdat de mensen denken: ,,Dit is wat ik wil en het maakt me niet uit wat jij wilt. Jij mag dingen gerust op jouw eigen manier doen, maar ik ga dié kant uit. Ik weet wat ik wil en ik zal ervoor zorgen dat ik het krijg!’’

Geboorteweeën
In Mattheüs 24:7-13 waarschuwt de Heer Jezus ons voor alles wat in de laatste dagen zal gebeuren. Hij spreekt daar over de geboorteweeën die Gods koninkrijk op aarde inleiden.

Eén van de kenmerken van Gods koninkrijk is dat je geen ‘lid’ kunt worden, maar dat je er in geboren moet worden! Jezus zei daarover: Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het koninkrijk Gods niet zien of binnengaan (Joh. 3:3, 5). Dat geldt echter niet alleen voor individuen, maar ook voor de wereld in z’n geheel. De wereld kan alleen Gods koninkrijk binnengaan via een geboorte en in Mattheüs 19:28 spreekt Jezus in dit verband over ‘de wedergeboorte’.
De komst van Gods koninkrijk wordt voorafgegaan door weeën, die Jezus opsomt in Mattheüs 24:

  1. Volk zal opstaan tegen volk.

In het Grieks staat hier het woord ‘ethnos’ – Jezus doelt hiermee op etnische conflicten.

  1. Koninkrijk zal opstaan tegen koninkrijk – dit zijn politieke oorlogen.
  2. Hongernoden, ziekte en aardbevingen.
  3. Christenen zullen worden vervolgd en gehaat door alle volken.

Let goed op: veel christenen zullen ten val komen, oftewel hun geloof loslaten, en zij zullen elkaar overleveren en elkaar haten.

  1. Vele valse profeten zullen opstaan.
  2. Toenemende wetsverachting.

We zien om ons heen vormen van geweld en criminaliteit die 25 jaar geleden niet bestonden.

  1. De liefde van veel christenen zal verkillen.

De Griekse grondtekst gebruikt hier het woord ‘agapè’, dat wordt gebruikt voor de speciale, goddelijke liefde van christenen.

  1. Tot slot benadrukt Jezus de noodzaak van volharding: En wie volhardt tot het einde, zal behouden worden. Het Grieks is specifieker en zegt: Wie heeft volhard tot het einde, zal behouden worden. U bent nu al behouden, maar om dat te blijven moet u volharden tot het eind.

Sleutels voor een gevaarlijke tijd
Dit is bepaald geen prettig vooruitzicht. Hoe kunnen we deze ‘gevaarlijke tijden’ zonder angst tegemoet zien? In de eerste hoofdstukken van Openbaring vinden we een aantal essentiële sleutels.

Lees verder >>>

Bron: DPM Nederland

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in antichristelijke machten, Eindtijdstudie, Geestelijke lauwheid/wereldgelijkvormigheid, Overdenking, Tekenen vd Eindtijd, Voor u gelezen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s