Dagelijkse verandering (Daily Transformation)

We lezen in Genesis 1 over het (her)scheppen[1] van de aarde, die woest, donker en leeg was. En tegen de tijd dat je aan het eind van het hoofdstuk gekomen bent, is het uitgegroeid tot een prachtige aarde. God Zelf kon er naar kijken en zeggen: “Het is zeer goed.”
Genesis 1 heeft een boodschap voor ons allemaal. Satan is ook het menselijk ras binnen gekomen en maakte de mens precies zoals vermeld staat in vers 2 – woest, donker en vormeloos. Wij mensen hebben het beeld van God verloren. God heeft Adam niet zo gemaakt. Adam werd perfect geschapen. Maar de duivel kwam en ruïneerde de mens. En God moest beginnen met het herscheppen van de mens.
De zaak van God vandaag is het vernieuwen van de geruïneerde mensheid. Het maakt niet uit hoe vormeloos, donker of leeg je bent. Genesis 1 leert dat God je kan herscheppen. Hij kan je zo perfect maken dat je uiteindelijk Zijn gelijkenis zal weerspiegelen, en God Zelf zal over jou kunnen zeggen, dat je “zeer goed” zal zijn.[2] Dat is de boodschap van het eerste hoofdstuk van de Bijbel.
Maar hoe heeft deze verandering plaats kunnen vinden? Als je begrijpt hoe het gebeurd is, dan kan hetzelfde ook in jouw leven gebeuren.
Elke dag sprak God Zijn Woord. Hij zei iets op de eerste dag. En Hij zei iets op de tweede dag. Elke dag sprak Hij. Dat is wat je moet zien en leren uit het eerste hoofdstuk van de Bijbel – dat onze God een levende God is, Die spreekt. Als je veranderd wilt worden, dan is het horen wat God tot je spreekt het belangrijkste wat je nodig. “De mens zal niet van brood alleen leven, maar van elk woord dat uit de mond van God komt.” (Mattheus 4:4) Dat is hoe God het bedoeld had dat de mens zou leven. En dus, als we niet dagelijks naar Zijn stem luisteren, dan zullen we niet worden veranderd.
We moeten de gewoonte ontwikkelen om naar God te luisteren. God spreekt iedere dag. Maar de meeste gelovigen luisteren niet naar Hem. Zelfs degenen die elke dag de Bijbel lezen, luisteren niet naar God. Luisteren naar God is niet hetzelfde als het lezen van de Bijbel. Je kunt de Bijbel lezen alsof je een prentenboek leest of bestuderen als een scheikunde boek – en nooit horen wat God tegen je hart probeert te zeggen.
Het andere wat we hier zien (in Genesis 1:2) is dat de Geest van God zweefde over de wateren. Nadat je God hebt horen spreken, moet je toestaan ​​dat de Heilige Geest op of in je gaat bewegen. Alleen dan kun je veranderd worden. We zien de Heilige Geest vanaf het begin samenwerken met Gods Woord. Alleen de Heilige Geest kan de mens veranderen. Het was de gecombineerde werking van Gods Woord en de Heilige Geest, die verandering en schoonheid op die chaotische aarde aanbracht.
Evenwicht is de grote behoefte in het christendom vandaag de dag. Veel gelovigen benadrukken de studie van het Woord van God, maar de afhankelijkheid van de Heilige Geest wordt niet even veel benadrukt. Als je het Woord van God bestudeert zonder de hulp van de Heilige Geest, dan zal je zo droog worden als een bot en net zo dood zijn.[1] Anderen benadrukken de bediening van de Heilige Geest en verwaarlozen Gods Woord, waardoor ze op een zijspoor van emotionaliteit terecht komen, die ze verwarren met werking van de Geest. Net zoals stoommachines die uit de rails (van Gods Woord) gelopen zijn, blazen ze woedend op hun fluiten en maken ze veel lawaai. Maar ze zijn vastgelopen in de modder en boeken geen enkele vooruitgang, omdat ze het Woord van God niet toestaan ​​hen te begeleiden.
* [1] In onze Nederlandse vertalingen wordt gesproken over scheppen en niet herscheppen of opnieuw scheppen
* [2] Hij zal je kunnen beoordelen of waarderen met het predicaat “zeer goed”
Bron: Zac Poonen, “Het Woord voor de week Januari 2014 (2)


[1] NOOT A. Klein
Zie eventueel onze GRATIS studies:

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in antichristelijke machten, Heiliging, Overdenking, Voor u gelezen, Werkingen van Gods Geest en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s