‘In Israël kunnen kerkdiensten wel 3 uur duren’

Predikant ziet joodse honger naar Evangelie

Een kerkdienst die langer dan 3 uur duurt. Velen zouden bij die gedachte alleen al zuchten. Maar joden die Jezus als Messias belijden, beschouwen dit als een normale gang van zaken. “Ze hebben een enorme honger naar het Evangelie,” vertelt ds. W. van Dijk, betrokken bij ‘Stichting steun Messias belijdende Joden’. Jaarlijks bezoekt de predikant van de Nederlands Gereformeerde Kerk (NGK) in Kampen het ‘Beloofde land’ om diverse projecten te bezoeken.
Pratend over de Heere Jezus merkt Van Dijk dat Messiasbelijdende joden dezelfde passie als hem delen. “Wel belichten zij uiteraard de rijkdom en komst van Christus meer vanuit het Oude Testament. Die profetieën worden zeer sterk belicht. Maar het is duidelijk dat we dezelfde Messias belijden.” Van Dijk heeft opgemerkt dat de aanhangers van Christus worden tegengewerkt door orthodoxe joden. “Zij stellen hun aanwezigheid niet op prijs. Seculiere joden nemen het vervolgens zelfs voor de Messiasbelijdende joden op. Zij vinden de protestacties van orthodoxe joden onterecht. Dat geeft aan dat de liefdevolle activiteiten van de Messiasbelijdende joden vrucht dragen.”

Andere kerkdiensten
Tijdens zijn bezoeken aan Israël, zag hij ook samenkomsten van Messiasbelijdende joden van dichtbij. Die zijn niet te vergelijken met kerkdiensten zoals we die in Nederland kennen. “Diensten kunnen daar wel 3 uur duren,” maakt de predikant duidelijk. “In die tijd wordt gezongen en gepreekt. Dit alles is veel minder gestructureerd zoals wij gewend zijn. Zo wordt er bijvoorbeeld gevraagd wie er nog een mooi lied kent.” Verder bidden gemeenteleden openlijk. “Er wordt gevraagd wie er nog een gebed op zijn hart heeft. Dan steekt iemand zijn vinger op en bidt die persoon openlijk voor zijn omgeving. Vervolgens is er weer opnieuw ruimte voor een lied.”
“Soms worden deze mensen vreemd aangekeken, alsof ze geen joden zijn. Maar dat zijn ze wel, met als toevoeging dat ze de Messias dienen. Ze vieren alle joodse feesten en houden diensten op sabbat, maar geloven wel in de Heere Jezus,” legt de predikant uit. Verder mogen zij in Israël niet openlijk evangeliseren. “Daar gebruiken we met onze projecten andere middelen voor, zoals het verspreiden van voedsel. Als mensen dan vervolgens vragen waarom we dat doen, kunnen we zeggen dat we dat doen uit liefde voor Jezus. Dan zijn er mogelijkheden om meer over Hem te vertellen. Daarnaast is er een project gaande waarbij kinderbijbels worden verspreidt. Het Oude Testament is al gereed. Intussen zijn we ook bezig met het Nieuwe Testament.”

Levendige gemeenschap
Wat zouden christenen van Messiasbelijdende joden kunnen leren? “De honger naar het Evangelie,” antwoordt Van Dijk. “Het maakt hen echt niet uit als een dienst wat langer duurt. En daarnaast vormen zij een levende gemeenschap. Ook daar mogen wij bij stil staan. We zijn niet alleen kerk op zondag, maar op alle dagen van de week. De Messiasbelijdende joden hebben bijvoorbeeld een schaakclub georganiseerd. Mannen die een potje schaken spelen, raken vervolgens geïnteresseerd. Waarom organiseren jullie dit? Met gesprekken over het Evangelie tot gevolg. Ik geloof dat het ontplooien van doordeweekse activiteiten in de kerk, naast de zondagse dienst, een positieve uitwerking kunnen hebben.”
Hij wijst op een sterk groeiende gemeente Messiasbelijdende joden in Jeruzalem. “Zij beschikken over een eigen drukkerij. Er is een duidelijke honger naar het Evangelie zichtbaar. Steeds meer mensen zien Jezus als de Messias. Die groei vindt wel heel gestaag plaats. In begin jaren negentig begon de gemeente met zo’n 30 personen en inmiddels zijn ze met 350. Dat is een mooie ontwikkeling. En nu is er het plan om in vijf jaar tijd de hele stad door middel van folders te laten weten dat de Heere Jezus is gekomen. Dit plan bevat posters met teksten uit Jesaja 53.”

  • Bezoek hier de website van Stichting steun Messias belijdende Joden.

Bron: CIP, 10-12-2013

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Goed Nieuws-berichten, Israël, Voor u gelezen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s