‘Ik weet niet of ik morgen levend wakker word’

Zeventig kerkleden van ds. Awayi zijn vermoord

“In iedere kerk die geen vervolging doormaakt, ligt vleselijkheid op de loer. Als we de opstandingskracht van de Heere Jezus willen ervaren, zullen we ook moeten lijden,” zegt ds. Daniel Dogo Awayi. Hij sprak afgelopen vrijdag tijdens de predikantenbijeenkomst van Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK) in Doorn. In april 2011 werden 70 kerkleden van de Nigeriaanse voorganger vermoord. Awayi: “Ik ben niet bang, omdat ik weet waar ik naar toe zal gaan.”
Awayi maakte de aanwezige predikanten duidelijk dat vervolging christenen scherp houdt. “De meerderheid van de christenen wil alleen positieve dingen: een grote kerk, mooie auto’s, lekker eten en genieten van het leven. Maar ik wil jullie dit vertellen: in iedere kerk die geen vervolging doormaakt, ligt vleselijkheid op de loer. Vervolging houdt de kerk scherp. En dus kijk ik uit naar tegenstand. Ik ben niet bezorgd over mijn gemeenteleden of bang dat ik zal sterven. Want ik weet waar ik vandaan kom en waar ik naar toe zal gaan.” Sterker nog, Awayi is bezorgd over zijn ‘vijanden’: leden van de terroristenbeweging Boko Haram. “De sekteleden zijn verleid en denken alleen bij God te kunnen komen als ze anderen vermoorden. Zij weten niet waar ze vandaan komen en naar toe gaan. Maar christenen weten dat wel en zullen voor eeuwig bij Christus zijn.”

Levend wakker worden
“Vervolging is niet iets nieuws,” vervolgt Awayi naar aanleiding van 1 Petrus 4:12-19. “We hoeven dan ook niet verbaasd te zijn. Vervolging is er altijd al geweest. Vanaf de dag dat de kerk werd opgericht door Jezus begon de onderdrukking. Vervolging heeft dan ook altijd in de Bijbel gestaan.” De Nigeriaan roept de aanwezige predikanten op hierover te preken in hun kerkelijke gemeenten. “Zodat iedereen zal weten dat vervolging werkelijkheid is. We mogen blij zijn met vervolging, want deze verzen maken dit duidelijk. We mogen ons verheugen in het lijden van Christus. Als we lijden of worden beledigd omwille van de naam van Jezus, laten we dan verblijd zijn.” Awayi hoop op meer interesse in het lijden, zoals Christus dat deed. “Zijn opstandingskracht en lijden gaan hand in hand.”
Sinds 1994 ervaart hij in zijn stad fysieke onderdrukking, hoewel hij opgroeide met de dreiging tegenover christenen. In april 2011 volgde een zware periode: 73 gedode gemeenteleden en in het hele land 53 platgebrande kerken. “Daardoor hebben veel gelovigen het gebied verlaten. Sommigen van jullie vragen zich af: waarom vertrek jij daar niet? Maar als wij zouden vertrekken, gaan we tegen de Bijbelse boodschap in.” Als Awayi naar bed gaat, doet hij dat voortdurend met het idee dat hij niet meer wakker zou kunnen worden. “Momenteel huur ik een huis in een gemeenschap die voornamelijk uit moslims bestaat. En ik beschik niet over soldaten of politieagenten die mijn huis bewaken.  Als ik slaap, weet ik niet of ik weer levend wakker zal worden. Maar ik ervaar kracht om door te gaan. Want Hij die in mij is, is veel groter dat hij die in de wereld is.”

Doornenkroon en gloriekroon
“Er kan geen blijdschap zijn zonder lijden,” benadrukt hij nogmaals. “Geen gloriekroon zonder doornenkroon.” Ook maakt Awayi duidelijk dat geen van zijn overleden gemeenteleden het geloof in Christus heeft verloochend. “Iedereen is in geloof gestorven. Ik ben ervan overtuigd dat we hen zullen ontmoeten in de hemel, waar we niet meer vervolgd zullen worden.”
Bezoek de website van SDOK

Bron: CIP, 12-11-2013

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in antichristelijke machten, Christenvervolging, Getuigenis, Voor u gelezen, Werkers in Gods dienst en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

