Danken in de woestijn

We danken graag als alles ons voor de wind gaat. ‘De Here zegent ons. Dank U wel.’ Maar danken in de woestijn? Dat is een stuk moeilijker. ‘Here, het doet zo’n pijn, maar toch, dank U wel. Het is genade dat ik U nog mag, nog kan danken. Het gaat om U alleen, om Uw eer. Ik geef mij helemaal aan U. Niemand kan mij meer helpen, U bent de enige.’
Een woestijnperiode kan ook een tijd van geestelijke crisis zijn. Laten we het maar niet mooier maken dan het is. En ook als je de situatie in Gods handen kunt geven, kun je nog enorm heen en weer geschud worden.
Het bemoedigt mij telkens weer om in de Bijbel te ontdekken dat een woestijnperiode in Gods plan kan passen om levens van mensen te veranderen naar het beeld van de Here Jezus en sommigen klaar te maken voor nieuwe taken.
We lezen in de Bijbel over de Here Jezus, Die 40 dagen in de woestijn was. Over Johannes de Doper, die jaren in de woestijn was. Over het volk Israël, dat 40 jaar in de woestijn rondzwierf.
De woestijn is de plaats van voedselgebrek, watertekort. Het is een plaats van eenzaamheid, van honger, van dorst…
De woestijn is ook de plaats waar de Here Zich wil openbaren. Het is eveneens de plaats waar de satan zich thuis voelt. In de woestijn viel hij het volk Israël aan, richtte hij zijn pijlen op Mozes en op Aaron en in de woestijn verzocht hij de Here Jezus.
De natuurlijke mens, die de Here niet kent, zal God niet zien in de woestijn. Maar de geestelijke mens, degene die de Here wel kent, zal Hem juist is de woestijn ontmoeten.
In de woestijn wil de Here Zijn zegen geven, door Zijn aanwezigheid. In de woestijn wil Hij op bijzondere manieren voorzien in onze noden. In de woestijn wil Hij ons leren helemaal op Hem te vertrouwen. In de wildernis van de woestijn ben je totaal op Hem aangewezen.
In Hosea 2 lezen we dat Israël God verworpen had. Vervolgens neem God alles van haar af, omdat ze het voor de Baäl hadden gebruikt.
Een treffend beeld van veel kerken en mensen die zich christen noemen. Het getuigenis is weg. We zijn zo gericht op onszelf en op het hier en het nu. En we vragen ons misschien af hoe we God kunnen gebruiken om er zelf beter van te worden. We zijn vergeten dat het om de Here alleen moet gaan, om Zijn eer, Zijn glorie. Is het mogelijk dat de Here ook alles van ons af kan nemen? Misschien is dat wel de enige manier waarop Hij weer de volle aandacht van Zijn volk kan krijgen.
Lees verder >>>
Bron: DIRKs visie, Dirk van Genderen, 13-6-2013

Advertisements

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Gehoorzaamheid aan God, Overdenking, Voor u gelezen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s