‘Geen rekening houden met wederkomst leidt tot laksheid’

Veel christenen leven niet of nauwelijks in de verwachting van de wederkomst van de Here Jezus Christus, omdat hun leven op aarde te aangenaam is. Dat zegt zendeling Hans Frinsel (werkzaam in Guiné-Bissau) in ‘De Oogst’. Volgens sommigen maakt uitzien naar de wederkomst wereldvreemd en leidt het af van de taak in deze wereld, constateert Frinsel. ‘Maar daarmee gaan zij voorbij aan het feit dat een vurig uitzien naar de komst van de Here Jezus een cruciaal onderdeel was van de leer van Jezus, de apostelen en de eerste gemeente. Want wij zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als Verlosser verwachten (Fil.3:20). Een levende verwachting is zelfs onmisbaar.
Geen rekening houden met Zijn komst leidt tot laksheid en misbruik, bewijst volgens Frinsel de geschiedenis van de kerk. ‘Waar geen rekening wordt gehouden met Zijn terugkeer, gaat de kerk een eigen agenda volgen, een eigen koninkrijk bouwen, en dat heeft altijd rampzalige gevolgen.’
Hij vindt overigens niet dat men alle energie moet steken in uitpluizen van de vele eindtijdvisies, maar wel dat christenen door gericht te zijn op de wederkomst prioriteiten juist blijven bepalen. Zoutend zout zijn in de samenleving, het Evangelie verkondigen, zorg voor de wereld en mensen om ons heen, moet altijd gepaard gaan met de wetenschap dat gelovigen deze wereld niet volmaakt kunnen maken. De Heer komt namelijk zélf Zijn Rijk in recht en gerechtigheid vestigen.
Frinsel: ‘Ons probleem is dat het leven hier vaak zo aangenaam is. Daardoor dreigen wij het verlangen naar Zijn wederkomst te verliezen. Als we niet dezelfde worsteling voelen met ‘de keuze’ die Paulus zo lastig vond, is er wat mis.’  Paulus verlangde er namelijk naar bij Christus te zijn, maar besefte dat het nuttig voor de gemeente was als hij nog op aarde bleef.
Frinsel: ‘Wij proberen het volle pond van het aardse genot te behouden, naast de toekomstige heerlijkheid. Immers: je weet wel wat je hebt, maar niet wat je krijgt. Maar dat is een optie die de Here Jezus heel duidelijk uitsloot. Leven in de verwachting van Zijn komst is noodzakelijk om die valkuil te vermijden (…). Christus volgen kan maar op één manier: radicaal de liefde voor de wereld opgeven en Hem ons enige doel maken.

Bron: Uitdaging, 7-5-2013

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Geestelijke lauwheid/wereldgelijkvormigheid, Voor u gelezen, Wederkomst van Christus en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s