Dat jij nog leeft !

‘Dat jij nog leeft!’ Het is een opmerking die Bram Spreeuw (1951) vaak hoort als hij een oude bekende tegenkomt op straat. Zelf is hij er ook verbaasd over. ‘Wat heb ik meegemaakt zeg. Het is een wonder dat ik er zo ben uitgekomen.’
‘Dat jij nog leeft…’ Het is ook de titel van het boek dat Krijn de Jong schreef over Brams leven. ‘Zo’n twaalf jaar geleden voelde ik al dat er een boek moest komen’, vertelt Bram. ‘Dat kan ik verder niet uitleggen, dat voel je gewoon.’
Ik ontmoet Bram op het kantoor van Tot Heil des Volks in Amsterdam, de stad waar hij opgroeide. Warme herinneringen heeft hij er niet aan. ‘Mijn jeugd is bizar geweest. Verschrikkelijk. Mijn ouders waren alcoholverslaafd. Ik ben seksueel misbruikt, veel vrienden zijn uit de weg geruimd en zelf heb ik overvallen gepleegd op drugscriminelen. Ik had een zoon, maar hij is op zijn 26e gestorven aan een overdosis.’
‘Zie je dit litteken hier?’ Bram wijst naar een litteken onder zijn rechteroog. ‘Daar ben ik geslagen met een boksbeugel. Een afrekening. Mijn gezicht lag helemaal open.’

Mooiste plek van Amsterdam
We stappen de deur uit, de Oudezijds Voorburgwal op. ‘Wat een zootje hè? Hier leefde ik, dag en nacht. Tussen de criminelen, drugsgebruiker, prostituees. Ik kijk er nu heel anders naar dan toen. Je kijkt nu met de ogen van de Heer, hè?’
(ingekort)
Lees meer >>>

Strijd
Na zijn bekering begon de strijd om van de drugs en alcohol los te komen. ‘Dat heeft jaren geduurd. Een zware tijd. Er waren mensen die wraak op mij wilden nemen. Ik had zoveel mensen opgelicht of beroofd. Meerdere keren was ik bijna dood, maar gelukkig was God de duivel altijd een stapje voor.’
‘Ja, er zijn ook mensen die afkicken zonder geloof in God. Maar hoe ze het volhouden? Ik snap het niet. Al die strijd, die verleidingen, het is verschrikkelijk. Dan kan je maar beter gewoon met de Heer leven.’

Bron: Habakuk.nu, 25-4-3013

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Bekering, Getuigenis, Voor u gelezen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

