Toewijding aan God

Geven we de Heilige Geest de ruimte om te spreken tot ons?

In de gemeente van Antiochië kwamen de profeten en leraren bijeen om te bidden en vasten. Tijdens het bidden en vasten sprak de Heilige Geest tot het gezelschap met de boodschap: Barnabas en Saulus, stel jullie beschikbaar voor de taak die Ik voor jullie heb. Dit was een vrij heldere boodschap van de Heilige Geest. Ze werden  gezegend en gingen samen op pad om te gehoorzamen aan de roeping die de Heer hun had gegeven.
Wat mij ten eerste opvalt in dit gedeelte is dat de profeten en leraren van de gemeente in Antiochië de Heilige Geest verstonden op het moment dat ze Hem opzochten. Ze waren God aan het zoeken door het bidden en vasten. Saulus en Barnabas verstonden de roeping en gingen op pad om te gehoorzamen aan wat God door de Heilige Geest hen beval. Ze verstonden dus duidelijk de Heilige Geest. Hoe was dit zo duidelijk? Omdat de Heilige Geest werd gezocht door het bidden en vasten. Oftewel de tijd en ruimte werd gegeven aan de Heilige Geest om tot hen te spreken. Ten tweede wordt duidelijk dat God een taak voor Saulus en Barnabas heeft. Eerder staat al in Handelingen 9:15 dat Saulus een instrument is van God. Hij is geroepen om Gods plannen met hem tot uitvoering te brengen.
God heeft ook voor ons duidelijke roepingen. De vraag is of wij deze roepingen wel verstaan? Als ik naar mezelf kijk, geef ik Hem niet altijd de tijd en ruimte die Hij zou moeten krijgen. Laat ik het anders zeggen: Hij verdient het eigenlijk om de tijd en ruimte te krijgen van mij om Zijn roeping en plan voor mijn leven te duidelijk te maken. Hij is immers aan het kruis gestorven voor mij!
In het huidige drukke en hectische leven geldt dit, denk ik, voor de meesten van ons. Veelal zijn we te druk met andere zaken dan waarvoor Hij ons heeft geroepen. Of we geven de Heilige Geest niet de ruimte om Zijn roeping duidelijk te maken aan ons. Ook al denken we soms goed bezig te zijn voor Hem door al onze bedieningen maar staan we op de automatische piloot. Toch is er één duidelijke roeping voor ons allemaal, dat we Hem bekend mogen maken aan alle mensen op aarde. Dit staat immers geschreven in Mattheüs 28:16-20. We mogen vertellen en getuigen in ons drukke bestaan over Hem, die ons gered heeft. We mogen op ons werk, op school of thuis een getuigenis zijn van Hem zijn door te leven als christenen en te vertellen over Hem.
Als we dan ook nog meer tijd en ruimte vrij maken voor Hem, kan Hij ons in deze roeping nog beter helpen. Immers op ons eigen houtje redden we het niet. Wij kunnen mensen niet bekeren. Dit kan alleen de Heilige Geest door ons heen. Jezus is als een vriend voor ons allemaal. In vriendschappen investeer je normaal gesproken  om je vriendschap nog dieper te maken. Als wij Hem niet zoeken, hoe moet Hij dan tot ons spreken? Hoe moeten we Zijn Geest verstaan?
Zo verlangt Jezus ook van ons een innige vriendschap met Hem. Dus tijd en ruimte maken voor Hem. Net zoals ze in gemeente van Antiochië tijd voor Hem maakten. Als we dat doen, vervult Hij ons meer en meer met de Heilige Geest. Vervolgens gaat Hij spreken tot ons en kan de Geest door ons heen werken om aan onze roeping te voldoen. Wat voor roeping van God dit voor ons ook maar mag zijn.

  • Heer wilt u mij helpen om tijd en ruimte te maken voor U, dat ik zoals bij Saulus en Barnabas Uw Heilige Geest mag verstaan in mijn leven. Wilt u mij helpen om Uw roeping voor mij te verstaan? Zodat ik mijn roeping mag uitvoeren zoals u bedoelt heeft.

Bron: VBG Dagboek, 5-4-2013

 

NOOT A. Klein:
Zie eventueel onze GRATIS studies:

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Gebed, Gehoorzaamheid aan God, Voor u gelezen, Werkingen van Gods Geest en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s