‘God kan in oogwenk lijden christenen beëindigen’

Hoe bidden voor Vervolgde Kerk?

“Het is on-Bijbels en onrealistisch om te bidden dat de vervolging van christenen op de wereld zal stoppen. Toen Jezus Zijn lijden aankondigde en Petrus aangaf dat liever niet te zien gebeuren, antwoordde Hij fel: ‘Ga weg achter Mij, satan!’,” maakt Edwin Baelde, directeur van SDOK (Stichting De Ondergrondse Kerk) duidelijk. “Voorafgaand aan gebed voor vervolgde christenen zouden we helder moeten krijgen wat Gods wil hierin is,” zegt hij.
“Laten we beseffen dat God in een oogwenk een einde zou kunnen maken aan de pijn en verdriet van de christenen in Noord-Korea.” Baelde wijst naast de onderdrukking van christenen op de vrucht die dit met zich meebrengt. “In alle landen waar christenen zwaar moeten lijden, wordt tegelijkertijd het Evangelie verspreid,” legt de directeur uit. Hij wil hiermee aangeven dat Gods plan groter is dan wij vaak denken. “Bovendien richt de vervolging zich niet zozeer op de mensen zelf, maar bovenal op de Heiland die zij willen navolgen, Jezus Christus.” Dat neemt volgens Baelde niet weg dat gebeden kan worden om individuele vrijlating van gelovigen. “Door gebed werd het mogelijk dat Petrus in Handelingen 12 de gevangenis uit liep. God zond een engel om hem te bevrijden.”

God werkt door lijden
“Terwijl Jezus op aarde rond liep, verbleef Johannes in de gevangenis. Christus koos er niet voor om hem te bevrijden.” Hij voegt eraan toe dat het lijden van Zijn kinderen God aan het hart gaat. “Toen bekend was geworden dat Johannes was onthoofd, verliet de Heere Jezus de menigte. Hij zocht een stille plek op. Dit toont aan dat Hij was geraakt door de dood van Zijn vriend. God is niet gevoelloos. We lezen in de Bijbel niet voor niets dat God Zijn kinderen van hart tot hart liefheeft. ‘Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefhad’, zegt 1 Johannes 4:19. Maar door dat lijden van christenen heen, wordt Gods genade zichtbaar. Zo wordt Gods liefde zichtbaar door mensen heen. We horen van christenen dat ze het een voorrecht vinden om voor Christus te lijden. Zonder Gods genade is het onmogelijk om zoiets wonderlijks te zeggen.”
Baelde zegt dat bidden voor vervolgde christenen samengaat met het zegenen van hun vijanden. ‘Zegen hen die u vervloeken’, citeert hij Lukas 6:28. “Zonder bidden voor de vervolgers is een gebed voor onze vervolgde broeders en zusters niet compleet.” De directeur noemt als voorbeeld de Noord-Koreaanse president Kim Jong-un. In zijn land hebben christenen het meest te lijden. “Voor hem kunnen we bijvoorbeeld bidden dat God zijn gedachten doorbreekt en hem tot inzicht brengt. Als hij zich gaat realiseren wat het offer van Jezus Christus inhoudt, zou dat een geweldig getuigenis richting de buitenwereld zijn. Wijzelf hebben net zoveel afstand richting God gekend als Kim Jong-un op dit moment. Voor verandering is de werking van Gods Geest nodig.”

Invulling geloofsleven
De SDOK-directeur wil duidelijk maken dat wat de Bijbel over vervolging zegt, niet vergeten mag worden in onze gebeden. “Wanneer we ons realiseren dat de Heere Jezus zelf geloofsvervolging heeft voorspeld, zal dat invulling geven aan ons eigen geloofsleven. Door Paulus’ gevangenschap werden geloofsgenoten vrijmoediger om het Evangelie uit te delen. Die opdracht zou ons op eenzelfde wijze kunnen aansporen.” Daarnaast wijst Baelde op de leiding van Gods Geest. “Laten we ervoor waken dat we vinkjes zetten achter gebedspunten. Natuurlijk roept Gods Woord op tot gebed, maar wanneer je niet dagelijks bidt voor vervolgde christenen wil dat niet zeggen dat je geen goede christen zou zijn. Als we dichtbij de Heere leven zal dit ons gebedsleven invullen, ook ons gebed voor de vervolgde kerk.”

Bron: CIP, 18-3-2013 

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Christenvervolging, Evangelisatie, Gebed, Voor u gelezen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s