Verbaasd

De beelden staan nog helder op mijn netvlies. Een veertienjarig christenmeisje, liggend in een ziekenhuisbed. Ze was in brand gestoken door hindoe-extremisten. Haar lichaam was in het verband gewikkeld. Haar haren waren helemaal verschroeid.
Verderop lag een jongeman met een flinke hoofdwond. Later op de dag bezocht ik de begrafenis van een broeder die in koelen bloede was vermoord. In de Indiase deelstaat Orissa werd ik in 2008 voor het eerst geconfronteerd met christenvervolging.
In het gebied werden zo’n honderd christenen op een gruwelijke manier afgeslacht, nadat het gerucht ging dat christenen een bekende hindoeleider zouden hebben vermoord. Ik bezocht het gebied als EO-verslaggever, kort na de slachtpartij. Ik voelde bij mezelf een grote verontwaardiging opkomen. Hoe kan dit? Waarom laat God dit toe? Maar wat mij nog meer verbaasde was dat de Indiase broeders en zusters zich helemaal niet met deze vragen leken bezig te houden. Sterker nog: het feit dat ze werden aangevallen, konden ze bijbels gezien ook goed plaatsen.
Ik kan me nog goed een gesprek herinneren met Job Pradhan, een vijftienjarige jongen. Zijn vader was dominee en stond op een lijst van extremisten om te worden vermoord. Ik vroeg aan Job: hoe ervaar je al dit geweld? De wetenschap dat je vader zomaar kan worden geliquideerd, wat doet dat met je?
Hij keek me aan en leek op zijn beurt enigszins verbaasd over mijn vraag. Heel rustig en weloverwogen gaf hij antwoord. “Je hoeft niet verbaasd te zijn over deze dingen. Het staat toch duidelijk in de Bijbel geschreven: in de wereld zult u verdrukking hebben (Joh. 16:33). Het is heel normaal dat je als christen met vervolging te maken krijgt. Het is niet iets waar je van hoeft op te kijken. De Bijbel staat vol met teksten die aangeven dat het volgen van Jezus en vervolging bij elkaar horen.”
Ik moest er even over nadenken. Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Ik leerde deze dag veel van deze jonge Indiër met een volwassen geloof. Angst om te sterven leek hij niet te hebben. Bij ons afscheid zei hij tegen me: “Life is a journey, not a destination.’’ Het leven is een reis, geen eindbestemming. Nog een diepe levensles om niet te vergeten.

Bron: Richard, SDOK 18-3-2013 

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in antichristelijke machten, Christenvervolging, Voor u gelezen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

