Christen, maar alleen van naam

De profeet Jesaja zei het volgende over Israël: “als de inwoners van Sodom lopen ze met hun zonde te koop” (Jesaja 3:9). Deze woorden beschrijven ook onze samenleving, onze natie heeft gezondigd zoals Sodom gedaan heeft. We zijn een samenleving geworden waar zonder enige schaamte iedere goddeloze handeling plaats kan vinden. Ik geloof dat we aan het randje van de afgrond staan.
Zelfs de wereld deelt in de mening dat het te ver gegaan is. Ik las onlangs een krantenartikel waarin rocksterren werden ge-quote die enkele jaren geleden bekend werden vanwege hun immorele gedrag op MTV. Vandaag zijn deze zelfde muzikanten verbijsterd vanwege de vreselijke smerigheid die over Amerika wordt uitgespuugd. Ze zeggen dat de immoraliteit die ze zien gebeuren het ergste is wat ze ooit gezien hebben. Nog maar een paar jaar geleden waren deze entertainers er trots op dat ze de immoraliteit naar nieuwe hoogtes hadden gebracht. Maar nu schudden ze hun hoofd in afschuw vanwege hetgeen dat ze zien. Ze geven toe “Zelfs wij kunnen niet omgaan met wat er vandaag de dag gaande is. Dit land is een stap te ver gegaan”.
Hoe zal de Heer reageren op deze schaamteloosheid? Toen het kwaad overvloedig was in Israël reageerde God met een economische ondergang en depressie. Het lijkt erop alsof de enige manier waarop Hij aandacht kan krijgen van mensen is door hun levensonderhoud weg te nemen: “De opperste, de almachtige Heer breekt alle fundamenten weg onder Jeruzalem en Juda. Hij ontneemt hun: alle voorraden brood en water” (Jesaja 3:1).
Ik geloof dat economische moeilijkheden ook de enige manier is waarop God de aandacht van de huidige samenleving kan trekken. Hoe kan Hij anders grip krijgen op deze natie die gek is op zonde dan door iedereen te raken in de portemonnee? Hij zegt ons hetzelfde als Hij tegen Israël zei: “Ik ga jullie economie in de problemen brengen, jullie zullen mij jullie jaren van voorspoed zien wegsnijden”.
Jesaja beschrijft vervolgens een ongebruikelijk tafereel: “Met 7 tegelijk zullen jullie één man vastgrijpen: Trouw toch met ons, neem de schande van ons weg, we zorgen zelf wel voor voedsel en kleding!” (Jesaja 4:1). Zeven maagden probeerden een speciale regeling te treffen door met een bepaalde man te trouwen. Maar er wordt hier niet gesproken over liefde of verkering. Er wordt geen woord gesproken over verloving, intimiteit, het verlaten van anderen en trouw blijven.
Wat is hier aan de hand? Jesaja vertelt ons: “Deze vrouwen willen geen echtgenoot om van te houden of die hun in hun noden voorziet. Het enige wat ze willen is zijn naam. Ze zijn op zoek naar een liefdeloos, vrijblijvend huwelijk om hen te voorzien van een bepaalde status”.
Heel vaak staat het nummer zeven in de Schrift voor geestelijke dingen. Waarschijnlijk vertegenwoordigen deze 7 vrouwen een bepaald volk waarvan het lijkt dat ze deel uitmaken van Gods Koninkrijk. Ze zegen tegen deze man: “We zullen voor onszelf zorgen. Het enige dat we willen is uw naam om zo onze schande weg te nemen. We willen dat het voor de buitenwereld lijkt alsof we goed zijn, en uw naam zal ons van deze status voorzien”.
Ik geloof dat Jesaja hier spreekt over de kerk. En de man waar deze zeven vrouwen mee willen trouwen is Jezus. De profeet illustreert hier iets heel belangrijks. Hij zegt dat in tijden van onrust, nep-gelovigen zullen proberen om een schijnhuwelijk te hebben met Christus. Maar zulke gelovigen zijn slechts naam-Christenen. Ze willen geestelijk lijken, en beweren dat ze deel uitmaken van het Koninkrijk van God. Maar ze proberen gewoon een deal te maken met de Heer. Ze zeggen “Ik wil U Heer. Maar ik wil ook mijn eigen gang kunnen gaan en mijn eigen dingen blijven doen. Geef me gewoon Uw Naam, ik wil gezien worden en bekend staan als de Uwe, als Uw bruid”.
Zulke mensen willen niet gekleed worden door Christus met een mantel van gerechtigheid. Ze willen geen intimiteit met de Heer en ze willen ook niet afhankelijk van Hem zijn. Ze willen alleen maar voor zichzelf leven. Ze willen geen verplichtingen, geen toewijding doen. Door hun houding zeggen ze tegen de Heer “Laat me genieten van deze Naam, dan zullen anderen denken dat ik goed ben”.
Lees meer >>>
Bron: David Wilkerson, TeenChallenge.nl (19-1-2013)

NOOT A. Klein:
Verderop in het artikel komen “de dwaze en wijze maagden” aan bod.
Zie eventueel onze GRATIS studie(s) hierover:
De 5 wijze en de 5 dwaze maagden en hun eigen lotsbestemmingen in de eindtijd
of
Een ANDER geluid – Het verschil tussen het ‘Lichaam van Christus’ en de ‘Bruid van Christus’
(dezelfde studie, maar met een inleiding en aanvullingen van mijzelf).

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Geestelijke lauwheid/wereldgelijkvormigheid, Tekenen vd Eindtijd, Voor u gelezen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s