‘Kerk is op veel plaatsen ziek’

Kerk schiet vaak te kort op het terrein van levensheiliging[1]

De diagnose van Arjan Baan, directeur van stichting Heart Cry, is ernstig: de Gemeente van Christus is in het Westen op veel plaatsen ziek en loopt zelfs het gevaar om een lijk te worden of een kerkhof waar nauwelijks iets gebeurt. “Het enige medicijn is Christus”, stelt de evangelist. “Voor alles is Hij de oplossing. Voor ons zondeprobleem, onze lauwheid en voor onze psychische nood. Paulus wilde niet anders weten dan Jezus Christus en Dien gekruisigd. Zonder het Kruis en het gekruisigde leven bestaat er geen vervulling door de Heilige Geest. Ik merk zelf hoe satan er alles aan doet om de boodschap van het Kruis teniet te doen. De vijandschap tegen zo’n boodschap is enorm. Satan weet dat de boodschap van het Kruis persoonlijke en gemeenschappelijke opwekking zal brengen.”

Stokpaardjes
Gebed[2] zorgt ervoor dat dit medicijn zijn werk doet, aldus Arjan. “We moeten al onze vooronderstellingen en theologische inzichten onder het beheer van Christus brengen. Elke gemeente heeft haar eigen stokpaardje, zoals de gaven van de Geest[3], de uitverkiezing, het verbond of Israël. Zelfs onze ideeën over opwekking moeten we opofferen. Zelf dacht ik altijd: ik ga eerst de leiders van de kerk bereiken en via hen kan er een opwekking ontstaan. Maar de leiders laten het massaal afweten en op het grondvlak begint nieuw leven te ontstaan. De Geest werkt altijd anders dan je denkt.[4]
Naast gebed is het volgens Arjan uiterst belangrijk om de daad bij het woord te voegen. “We kunnen nog zo goed preken, maar als onze boodschap niet samengaat met het leven in de praktijk, dan is onze boodschap waardeloos. We hebben christenen nodig die in woord en daad een getuigenis zijn in hun gehele optreden.”
Hier komt het op levensheiliging aan. Maar juist op dat terrein schieten veel kerken dramatisch tekort, aldus de directeur van Heart Cry. “Veel predikanten en voorgangers hebben nauwelijks kennis van de concrete en hartverwarmende prediking van de puriteinen en mannen als Andrew Murrray en Watchman Nee. Ze verstaan niet meer dat we door de opstandingskracht van Christus in overwinning over zonden[5] mogen en kunnen leven. Hierdoor leven gemeenteleden ook niet in overwinning over zonden. Door de werking van Gods Geest gaan we breken met zonden en zondige leefgewoonten. Natuurlijk, de strijd blijft, maar Paulus houdt ons in Romeinen 6 heel duidelijk voor dat de zonde geen macht meer heeft over ons. Als je dat beseft, is dat een enorme bevrijding.”
Bron: Gertjan de Jong | www.habakuk.nu (gelezen via CIP, 20-12-2012) )

NOOT A. Klein:
Zie eventueel onze GRATIS studies:
[1] Heiligmaking
[2] Leer bidden
[3]
 De Gever en Zijn Gaven”,
[4] De natuurlijke mens en de Heilige Geest en/of De werkingen van de Geest in de eindtijd”.
[5] De OVERWINNAARS; over (de macht van) zonde en satan in de eindtijd

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Geestelijke lauwheid/wereldgelijkvormigheid, Heiliging, Voor u gelezen, Werkingen van Gods Geest en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s