Tien redenen waarom christenen lijden

Christenen maken regelmatig veel pijn en verdriet mee. Hoe kan het dat een christen die zijn vertrouwen op God stelt enorm veel leed kan en moet doorstaan? Rob Phillips geeft in de Baptist Press tien redenen waarom christenen lijden.

  1. We lijden omdat we zondigen. We zijn allemaal zondaars (Romeinen 3:10, 23). Ongelovigen leven onafhankelijk van God, terwijl gelovigen hun leven in afhankelijkheid van de Schepper ervaren. Een gelovige heeft geestelijke discipline gekregen om tegen de zonde te strijden. En die strijd kan ernstig zijn (1 Korinthiërs 11:29-32).
  2. We lijden omdat anderen zondigen. Kinderen, die worden mishandeld door hun ouders, lijden. Burgers lijden onder het bewind van corrupte leiders. Zelden beperkt onze zonde zich tot onszelf. Koning David riep zijn troepen op met 70.000 slachtoffers als gevolg. Jezus leed buiten toedoen van Zichzelf, maar heeft Zijn leven gegeven voor onze zonden.
  3. We lijden omdat we leven in een zondige en gevallen wereld. Er gebeuren ongelukken. Natuurrampen nemen jaarlijks miljoenen levens weg. De apostel Paulus schrijft dat de wereld zucht onder de zonden (Romeinen 8:22).
  4. We lijden omdat God ons in staat stelt om eigen keuzes te maken. De soevereiniteit van God en het menselijk vermogen om eigen keuzes te maken zijn twee Bijbelse waarheden. We zijn geen robots. We maken eigen keuzes waarvoor God ons verantwoordelijk houdt.
  5. We lijden opdat we verlangen naar de eeuwigheid. Deze wereld is niet ons thuis. Ons burgerschap is in de hemel. De schrijver van het Bijbelboek Hebreeën zegt: ‘Deze allen [geloofshelden] zijn in het geloof gestorven. Zij hebben de vervulling van de beloften niet verkregen, maar hebben die vanuit de verte gezien en geloofd en begroet, en zij hebben beleden dat zij vreemdelingen en bijwoners op de aarde waren’ (11:13). Als we lijden, voorkomt dit dat we ons vastklampen aan deze wereld, die voorbij gaat.
  6. We lijden zodat erger wordt voorkomen. Koorts leidt ons naar de huisarts, waar onze ziekte wordt gediagnosticeerd en een maatregel wordt gevonden. Op grotere schaal maakt leed duidelijk dat er iets mis is met de wereld en vaak leidt dat ons naar een belangrijke zoektocht naar Jezus. Duisternis, pijn, lijden, eenzaamheid en verlatenheid helpen ons allemaal om de realiteit van het leven – nu en in eeuwigheid – zonder Christus te begrijpen.
  7. We lijden om te delen in het lijden van Christus, zodat we meer op Hem gaan lijken. Christenen worden vervolgd omwille van het geloof. Paulus noemt dit ‘het kennen van de kracht van Zijn opstanding en de gemeenschap met Zijn lijden’ (Filippenzen 3:10). Als we lijden, kunnen we anderen die lijden, troosten. Paulus schrijft: ‘Want onze lichte verdrukking, die van korte duur is, brengt in ons een allesovertreffend eeuwig gewicht van heerlijkheid teweeg’ (2 Korinthiers 4:17).
  8. We lijden om God te eren. Jezus zegt ons dat we worden vervolgd omwille van Hem (Mattheüs 5:10-11) en waarschuwt ons dat de wereld ons zal haten omdat ze Hem hebben gehaat. Als christenen een beter leven zouden hebben, zou dit het Evangelie om verkeerde redenen aantrekkelijker maken.
  9. We lijden zodat we geestelijk kunnen groeien. Jezus was volmaakt in Zijn menselijkheid en toch ‘leerde’ Hij gehoorzaam zijn door het lijden. Paulus schrijft dat hij heeft geleerd tevreden te zijn in alle omstandigheden (Filippenzen 4:11). Ook schreef Paulus dat hij een doorn in het vlees had  opdat hij zich niet zou verheffen (2 Korinthiërs 12).
  10. Wij lijden omdat we ons meer bewust worden van de heerlijkheid die komen gaat. In Openbaring 21:4 lezen we: ‘En God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn. Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan.’ Paulus schrijft: ‘Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden’ (Romeinen 8:18).

Bron: CIP, 3-12-2012

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Voor u gelezen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s