Wij hebben het geheim van de vreugde in ons

“Ik zag een truck mijn zusje overrijden. Ze overleed meteen”

Ann Voskamp had nooit gedacht dat haar boek in meer dan een jaar het best verkochte boek zou zijn in Amerika. Ze omschrijft zichzelf als een eenvoudige boerenvrouw uit Ontario, Canada. Mensen die het boek gelezen hebben, snappen het. Dat maakt haar boek, in het Nederlands recent uitgekomen als ‘Duizendmaal dank’, wereldwijd zo populair. Ann woont op het platteland van Canada met haar man en zes kinderen. Ze hebben een boerderij met varkens. Daarnaast verbouwen ze mais. Achter haar huis staat haar eigen schrijvershuisje, gebouwd door haar man. Ze vertelt met liefde over haar leven, haar boek en haar inspiratie.
“Augustinus zegt dat we allemaal één doel in het leven hebben: vreugde zoeken”, vertelt ze. “Maar wij mensen, wij christenen, zijn nodeloos ongehoorzaam aan het gebod om ons ‘in alles te verheugen’. Maar hoe doen wij dat, ons verheugen, in het gewone dagelijkse leven? Terwijl we te maken hebben met drukte en stress. Wij hebben als christenen het geheim van de vreugde in ons, maar weten vaak niet hoe we daarmee om moeten gaan. Het boek ‘Duizendmaal dank’ geeft dat geheim bloot. Wij komen dichtbij God door dank te zeggen voor alle dingen. Dat is mijn verhaal.”
Het gaat er Ann om dat christenen dankbaar zijn, zelfs in de gebrokenheid van het dagelijks leven. “Mijn eerste herinnering is traumatisch. Ik was vier jaar oud. Mijn anderhalf jaar oudere zus was buiten aan het spelen. Een truck kwam ons terrein op. De chauffeur zag mijn zusje over het hoofd. Voor mijn ogen en voor mijn moeders ogen werd mijn zusje overreden. Ze overleed meteen. Dat is mijn eerste herinnering. Die angst, dat beeld, heeft mij gevormd tot wie ik ben. Mijn vraag werd: hoe kun je vreugde vinden in een wereld waarin iemand van wie je houdt zomaar uit het leven weggegrepen kan worden.”
“Een vriendin daagde me uit om een lijst te maken van duizend dingen waar ik van hou, waar ik dankbaar voor ben. Ik ben daar toen mee begonnen, met allemaal lijstjes. Op een gegeven moment dacht ik: wat ik aan het doen ben, is opschrijven wat God mij allemaal heeft gegeven, hoeveel Hij van mij houdt. Ik had uit de Bijbel al begrepen wie God was; nu zag ik hem ook terug in mijn dagelijkse leven. Ik werd steeds dankbaarder, niet alleen voor wat ik gekregen had. Nee, ik werd dankbaar voor de Gever.”
Het werden lijstjes met gewone dingen, uit het leven van alledag, waar ze God voor dankte. “In de drukte van het leven staan we vaak niet meer stil bij het nu, maar bij het volgende. En kunnen we dus niet genieten van de dingen die we hebben ontvangen. Door het oppakken van de pen werden mijn ogen naar God gekeerd.”
In haar opvoeding kreeg Ann weinig van God mee. Na de dood van haar zus kon haar vader niet meer in God geloven. Een buurman startte een Bijbelgroep voor kinderen. Daar leerde Ann de bijbel kennen. Ze vertelt: “De bijbel werd mijn gids. En nog steeds gaat in ons gezin elke dag de  bijbel open. Mijn man is volgens de Nederlandse traditie opgevoed, waar je niet van tafel mag als er niet uit de Bijbel is gelezen. Als je voedsel krijgt, krijg je ook geestelijk voedsel mee. Dat is bij ons een principe.”
Het boek van Ann is een bestseller. Desondanks blijft ze trouw aan haar leven als boerenvrouw in Ontario. Het boerenbestaan is belangrijk voor haar, vertelt ze. “Ons dagelijks brood wordt bepaald door de natuur. Wij kunnen niet bepalen wanneer we zaaien en wanneer we oogsten. Dat hangt af van het weer, de hoeveelheid regen, de hoeveelheid zon. Als boeren zijn we elke dag afhankelijk van Gods genade.”
Dat betekent ook moeilijke keuzes maken. “We hebben veel weken gehad waarin het doordeweeks te nat was om te oogsten. Op zondag kon het wel. Maar dat hebben we niet gedaan. De zondag is een rustdag, die we moeten eren. Zelfs als dat betekent dat we niet kunnen oogsten. Dat is, ook voor onze kinderen, een sterk getuigenis. Het is een voorrecht om een boerengezin te zijn en te weten dat wij niet alles in handen hebben.”
Meer over het boek, en het volledige eerste hoofdstuk op www.duizendmaaldank.nl.

Bron: CIP 25-11-2012

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Getuigenis, Voor u gelezen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

