Westerse luchtkastelen

Geld, eten, een huis, sinterklaascadeaus, een wc, een laptop, alles wat een overgroot deel van de wereld niet heeft, is bij een gemiddeld Nederlands gezin vanzelfsprekend. We hebben alles: alle luxe van de wereld in overvloed en we willen alleen maar meer. Doordat al deze bezittingen en voorzieningen in ons bezit zijn, sluipt er langzaam een logische maar ook gevaarlijke gedachte in ons hoofd, namelijk: ‘ik heb alles wat ik nodig heb’. Want laten we eerlijk zijn: in onze rijkdom denken we veiligheid te hebben, een zekere toekomst. Wij!? Wij hebben niemand nodig!
Deze gedachte gaat natuurlijk regelrecht tegen de Bijbel in, Paulus zei 2000 jaar geleden al: ‘Draag de rijken van deze wereld op niet hoogmoedig te zijn en hun hoop niet in zoiets onzekers te stellen als rijkdom maar op God, die ons rijkelijk van alles voorziet om ervan te genieten’ (1 Tim. 6:17). Rijkdom zelf is niets mis mee. Paulus zelf heeft ook bepaalde perioden in rijkdom geleefd (Filip. 4:12). Maar rijkdom betekent geen veiligheid. Rijkdom is Bijbels gezien zelfs een blok aan je been. Jezus zei namelijk: ‘Het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan’ (Mark.10:25). Ergens anders zei hij dat rijkdom en bezittingen ervoor kunnen zorgen dat je geen vrucht draagt: ‘Weer anderen zijn als het zaad dat tussen de distels is gezaaid: ze hebben het woord wel gehoord, maar de zorgen om het dagelijks bestaan en de verleiding van de rijkdom en hun verlangens naar allerlei andere dingen komen ertussen en verstikken het woord, zodat het zonder vrucht blijft’ (Mark. 4:18,19).
We voelen ons heel wat met al onze grote huizen, snelle auto’s en nieuwste gadgets, maar waar komt Jezus te staan? Met al onze luxe en comfort heeft Jezus in onze levens niet de plek die Hij bij zijn discipelen had. Waar wij Jezus een deel van ons leven proberen te maken, probeerden de discipelen het omgekeerde. Jezus volgen was primair, de rest secundair; hun levens moesten zich aanpassen aan het volgen van Jezus (Mat. 8:22).
In Jesaja staat een oude profetie over het Juda en Israël van die tijd: Ze vulden hun land met zilver en goud, hoe meer schatten, hoe beter. Ze vulden hun stallen met paarden, hoe meer wagens, hoe beter (Jes. 2:7).
Herkenbaar…?
Dit schreef  Jesaja daarna: ‘Wie hoogmoedig was, buigt het hoofd, wie trots was, bijt in het stof. Want de dag komt dat alleen de HEER hoog verheven is. (…) Schenk de mens niet langer aandacht. Wat is hij zonder adem in zijn neus? Wat heeft hij te betekenen?’ (Jes. 2:17, 22).
We denken sterk te staan, maar wat als de economie echt komt te klappen? We denken de dag van morgen te kunnen plannen, maar een onvoorziene gebeurtenis kan zich voltrekken binnen een minuut. We voelen ons sterk en intelligent, maar alleen al onze afhankelijk van zuurstof, zou ons op onze knieën moeten werpen.
Bron: Gebedsbroeders.nl (gelezen via het CIP, 21-11-2012)

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Geestelijke lauwheid/wereldgelijkvormigheid, Tekenen vd Eindtijd, Voor u gelezen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s