De hel, een aansporing

In de gemiddelde kerk of gemeente hoor je maar weinig over de hel. De hedendaagse prediking draait veel meer om liefde en genade. Dat lijkt logisch, want Jezus is toch één en al liefde voor ons? Toch is er in de Bijbel niemand die zoveel spreekt over eeuwig oordeel, de vuuroven en de buitenste duisternis als Jezus. De hel is dus één van de kernthema’s in de boodschap van Gods eigen Zoon.
Vergeten onderdeel van Jezus’ prediking
Als Jezus over het hemels Koninkrijk spreekt, is de hel daar vanzelfsprekend mee verbonden. Kijk bijvoorbeeld naar Mattheüs 13 vers 49 en 50: ‘Zo zal het gaan bij de voltooiing van deze wereld: de engelen zullen eropuit trekken en de kwaadwilligen van de rechtvaardigen scheiden[1], en ze zullen hen in de vuuroven werpen, waar ze zullen jammeren en knarsetanden.’ Een angstaanjagend scenario.
Dwalende alverzoeners
Niet zo lang gelden raakte ik in een radioprogramma in discussie met een prediker die op het eerste gehoor sympathiek klonk. Kern van zijn betoog was dat we het Bijbelse begrip ‘eeuw’ of ‘eeuwigheid’ in relatie tot het oordeel verkeerd uitleggen. Het oordeel is in zijn visie slechts een tijdelijke zaak en uiteindelijk ‘zou alles reg kom’. Luisterend naar het Woord van Jezus kon ik niet anders dan deze prediker met zijn esoterische of gnostische inzichten een dwaalleraar noemen. Hoe God uiteindelijk oordeelt is niet onze zaak, maar Jezus wijst er in ieder geval op dat in het oordeel een scheiding[1] plaatsvindt.
Niet leuk
Nee, het oordeel en de eeuwige scheiding van God is niet leuk. Liever zou je zien dat het helemaal niet in de Bijbel staat. Maar het staat er wél. En niemand spreekt er zo veel over als de hoofdpersoon van de Bijbel: Jezus!
Onlangs luisterde ik naar een preek van dominee John MacArthur… Ook MacArthur geeft aan dat hij liever wil dat het gedeelte uit Mattheüs niet in de Bijbel staat. Maar we kunnen er niet omheen en het is een extra aansporing van Jezus zelf om toch vooral het Evangelie van Gods ‘amazing grace’ te brengen en uit te zingen.
Bron: Henk van Rhee – www.habakuk.nu (gelezen via CIP, 5-11-2012)

NOOT A. Klein:
Zie eventueel onze GRATIS studie:
[1] Drie grote toekomstige scheidingen

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Voor u gelezen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s