Woorden schieten te kort als het om Jezus gaat

Charles Spurgeon, ‘de prins der prediker’ hield levendige en aansprekende preken. Ze grijpen me enorm aan. Ik kan me een preek herinneren waar hij het had over de grote witte troon. Dat vertelde hij zo levendig dat je de witte troon als het ware voor je ziet. Maar ook had hij het een keer over de dood en hoe mensen worden aangevreten door wormen. Dan zie je het lichaam in je verbeelding voor je, waar de wormen aan knagen.” Dat zegt Frits Simons, die sinds een half jaar preken van Spurgeon (1834 – 1892, red.) inspreekt voor de gratis luisterboeken op CIP.nl. Inmiddels heeft hij meer dan 100 preken ingesproken van Spurgeon en Lloyd-Jones. Spurgeon was er volgens hem goed in om mensen duidelijk te maken waarom ieder mens Jezus nodig heeft. “Als ik preken inspreek,word ik gedwongen keuzes te maken en kom ik erg onder de indruk van God en Christus. Ik voel tijdens het lezen van een preek de liefde voor Christus groter worden. Prachtig.”
Spurgeon kon in zijn leven niet “genoeg beelden en zinnen vinden om aan te duiden hoe geweldig en heerlijk Gods liefde is in Jezus Christus,” vertelt Frits. “Woorden schieten te kort als het om Jezus gaat. Dat fascineert me. Zo groot is God. Zo’n preek van Spurgeon werpt je haast letterlijk op Christus. Ik voel m’n hart tijdens zo’n preek meetrillen. Soms moet ik tijdens het inspreken me best doen niet al te emotioneel te worden omdat ik zo onder de indruk ben van Jezus Christus.”

Levensvragen
In zijn tijd nam Spurgeon alle levensvragen onder de loep en ging daar uitgebreid op in. “Ik zou eigenlijk niet weten welk onderwerp hij niet behandelt, die in zijn tijd aan de orde waren. Wel zou het fijn zijn dat hij wat meer aan exegese deed, zodat de woorden van de tekst in een groter geheel komen staan. Hij begint altijd heel snel met het toepassen van een bepaalde tekst. Hij preekt ontzettend direct zodat je enorm wordt aangesproken.”
Volgens Simons verdient het werk van Charles Spurgeon de aandacht van zowel reformatorische als evangelische christenen. “Evangelischen zouden echt ook enthousiast worden als ze Spurgeon lezen als het gaat over Christus’ liefde en bewogenheid. Maar hij laat bij zijn gekozen onderwerpen ook echt de andere kant van God zien, namelijk zijn rechtvaardigheid en oordeel. Dat hoor je misschien in evangelische kringen wat minder.”
Na 100 preken heeft Frits nog geen genoeg van de preken van Charles Spurgeon. “Spurgeon verveelt me niet. Ik lees de preken altijd twee keer. Een keer om me vooral te richten op het zo goed mogelijk inlezen van de tekst. Dan dringt de tekst nog niet zo goed tot me door. Maar bij het inspreken is dat wel het geval. Elk onderwerp weet hij weer nieuw te brengen en hij houdt zich ook altijd aan het onderwerp. Ik voel als het ware het vuur, de bewogenheid, de liefde en de verontwaardiging met hem mee.”
Frits kan ook lachen om Spurgeon. Bijvoorbeeld om de manier waarop hij zijn theologische stokpaardje, de doop, verdedigde. “Weet je wat de meest geciteerde tekst van Spurgeon is? ‘Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden.’ En soms voegt hij er dan bij: ‘En in die volgorde.'”
Luister hier naar de gratis luisterboeken.

Bron: CIP, 10-10-2012 

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Algemene informatie, Voor u gelezen, Werkers in Gods dienst en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s