De reden van moeilijkheden en verzoeking

David kreeg te maken met veel moeilijkheden en beproevingen gedurende een periode van 13 jaar, waardoor hij uiteindelijk een man van God werd en een succesvolle koning.
Jaren later, schreef hij deze woorden: “U hebt mij getest o Heer. U hebt mij gelouterd, zoals men zilver loutert. U hebt het toegestaan dat ik in netten ben gevallen. U hebt het toegestaan, dat er zware beklemmende lasten op mijn schouders gelegd werden. U hebt het toegestaan dat er mannen over mijn hoofd reden. U nam mij mee door het brandende vuur en daarna door het ijskoude water. Maar uiteindelijk, bracht U me in een plaats van geestelijke overvloed en zalving, waar mijn beker nu overvloeit van zegeningen voor vele mensen. Prijs de Heer” (Psalm 66:10-12 vrijelijk geparafraseerd).
Saul, aan de andere kant, groeide op in een rijke omgeving en ging vanuit dat leven rechtstreeks door naar het comfortabele leven van een koning. Hij kreeg nooit te maken met beproevingen of moeilijkheden. Daardoor kende hij God niet en was hij mislukt als koning.
Salomo, die na David kwam, had ook nooit te maken met beproevingen of moeilijkheden. Hij groeide op in comfort en gemakken als een prins in het koninklijke paleis. Hij werd ook een mislukking als koning.
Deze voorbeelden laten ons zien dat we God enkel en alleen kunnen leren kennen door moeilijkheden en beproevingen om daardoor succesvol te zijn in onze bediening. Dit is wat Paulus ook zo een succesvolle apostel maakte (lees: 2 Corinthiërs 1:4-11 en 11:23-33). Dit is waarom vandaag de dag vele predikers, die rijk geworden zijn door het prediken van het evangelie, en comfortabel leven, noch geestelijk zijn, noch een voorbeeld zijn voor hun volgelingen (letterlijk: kudde).
God heeft je misschien geroepen om Zijn dienstknecht te zijn. Verbeeld jezelf echter niet dat je er klaar voor bent om Hem te dienen, enkel vanwege het feit dat je geroepen bent. Als je niet trouw door lange periodes van beproevingen gaat, dan kun je geen geestelijke leider zijn van Gods mensen. Dan zal je eindigen zoals Saul en Salomo en jezelf uiteindelijk vernietigen. Dus zal God je eerst meenemen door een lange periode van beproevingen en moeilijkheden. Hij zal het toestaan dat anderen je verkeerd begrijpen en jaloers op je zijn. Hij zal het toestaan dat ze je onderdrukken. Indien je jezelf vernederd (zoals David deed) en vertrouwd in God, onder al deze omstandigheden, dan zal God je op een dag brengen in een plaats van overvloed en zalving.
Hij die oren heeft, laat hem horen.

Bron: Zac Poonen, HET WOORD VOOR DE WEEK, Augustus 2012 (2)
Vertaling: Michel de Ruijter

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Voor u gelezen, Werkingen van Gods Geest en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De reden van moeilijkheden en verzoeking

  1. Mr Asideg zegt:

    Zo bemoedigend!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s