Christenen bezuinigen vaak op de motor

“In de gemeente van Laodicea was voldoende activiteit. Er gebeurde van alles. Toch stond Jezus buiten de gemeente. Wanneer we het hebben over opwekking, dan staat Christus in het middelpunt. Dan gaat het niet om mijn club, kerkje A of B, maar om Jezus alleen. Dan smelt je hart. Dan zeg je niet: ‘Bij welke kerk hoor jij?’ Maar dan vraag je: ‘Is je hart ook zo brandende voor Hem?’ Dat zei Jacques Brunt gisteren in ‘s-Gravenzande tijdens een samenkomst rondom het thema ‘opwekking’.
De grote vraag is dan ook: staat Christus in het middelpunt van jouw leven, in je gemeente? En als dat niet zo is, merk je dat dan?” vroeg Jacques Brunt. Het was A.W. Tozer, die eens zei: ‘Als in de eerste christelijke gemeente de Heilige Geest zich zou terugtrekken, dan zou slechts 5% van alle activiteiten in die gemeente doorgaan. Als dat in huidige kerk zou gebeuren, dan zou 95% van de activiteiten in een gemeente doorgaan.’ Brunt: “Zijn we echt gefocust op Gods tegenwoordigheid of draait het vooral om activiteit? De kerk zit vol met geestelijke entertainment, maar waar is Gods tegenwoordigheid nog zo dat, als iemand binnenkomt, hij erkent: ‘God is hier in jullie midden.’ Toen ik deze uitspraak las van Tozer, dacht ik: ‘Heer, schenk vernieuwing!”

Sleutel tot opwekking is gebed

Gebed is de sleutel tot opwekking: Gods tegenwoordigheid. Jacques Brunt verwees in zijn spreekbeurt naar 2 Kronieken 7. Daar staat: ‘Wanneer mijn volk in ootmoed buigt en bidt, en zij Mijn aangezicht zoeken, en zij zich bekeren van hun slechte wegen, dan zal Ík vanuit de hemel horen, hun zonden vergeven en hun land genezen.’ Opwekking heeft wel een prijs. “In deze passage worden we opgeroepen tot verootmoediging. Dat is tegenwoordig niet zo populair in kerken. Het betekent dat we ons vereenzelvigen met de problemen, niet anderen de schuld geven, maar onszelf op de borst slaan en zeggen: ‘Ik en mijn volk, wij hebben gezondigd.’ Aanhoudend gebed is nodig. Gebed moet de motor zijn van de gemeente van Christus.

Bezuinigen op de motor

“Heb je wel eens een auto gekocht? Veel mensen bezuinigen op onderdelen van die auto om de prijs omlaag te krijgen. Men bezuinigt dan op dingen als de airco, de spoilers en velgen. ‘Laat die spoiler of die velgen maar zitten,’ zeggen ze dan. ‘En die airco ook.’ Maar ik ben nooit iemand tegengekomen, die zei: ‘Laat de motor maar zitten’. Je wilt toch geen auto zonder motor? Veel christenen bezuinigen echter wel op de motor van hun eigen geestelijk leven en die van de Gemeente van Christus: gebed. Dat is het laatste wat we zouden moeten doen. Aanhoudend gebed is nodig om opwekking te zien plaatsvinden in ons eigen leven en in onze omgeving.
“Gods aangezicht moet gezocht worden, omdat God op zoek is naar mensen, die op de bres staan voor anderen. Wij staan dan als het ware tussen God en onze omgeving in, als priesters. Dat betekent niet dat we een lijstje bidden, maar praten met God, Hem van dichtbij kennen. Verder dienen we ons te bekeren van onze boze wegen. Een leven in gehoorzaamheid is een voorwaarde voor opwekking. Niet de boze buitenwereld, maar wij als christenen moeten ons bekeren. Als we dat doen, dan zal God ons land vergeven en het genezen,” aldus Brunt.
“Geloven we overigens dat God opwekking wil geven wanneer wij bidden? Geloof je dat? Corrie ten Boom zei eens: ‘Het gaat er niet om dat wij een groot geloof hebben, maar of wij geloven in een grote God.’ Ik geloof dat God vandaag met Zijn tegenwoordigheid wil komen, tot eer van Zijn grote Naam.

Bron: CIP 13-6-2012

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Geestelijke lauwheid/wereldgelijkvormigheid, Opwekking, Voor u gelezen, Werkingen van Gods Geest en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s