We hebben nog steeds dezelfde Heilige God

“We degraderen God meer en meer tot ons menselijk niveau. Wie zijn wij dat we Hem ter verantwoording willen roepen of denken dat we Hem kunnen begrijpen? Zou het klei van de pottenbakker in opstand kunnen komen tegen de Pottenbakker zelf? De gedachte alleen al is belachelijk.”  Dat zegt Leon den Dekker in een interview met CIP. Den Dekker studeerde theologie en houdt zich de laatste tijd veel bezig met apologetiek.
Den Dekker: “Het was een unieke gebeurtenis dat God onze fouten, onze zonden en onze gebreken goed wilde maken door Zijn Zoon te sturen. De onherstelbare kloof tussen mens en God werd door Hem zelf gedicht, doordat Hij zich vernederde. Het feit alleen al dat Hij op aarde rondliep tussen de mensen was een vernedering. Hij zakte echter nog dieper, tot in de dood, ja zelfs tot in de hel ging Hij.  Onvoorstelbaar dat een Schepper zoveel van Zijn maaksels kan houden.  Dat betekent echter niet dat we God kunnen degraderen tot ons niveau, dat we Hem kunnen behandelen zoals we onze buurman behandelen. Ik kom steeds meer mensen tegen, en ik heb het over christenen, die God ter verantwoording willen roepen. Hoe durven we! Of mensen die proberen God te begrijpen en ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf ook eentje ben. Dat lukt echter niet. God is zoveel groter, zoveel mooier, zoveel eerlijker, zoveel liefdevoller dan wij ooit kunnen bevatten, dat het geen nut heeft om Hem te proberen begrijpen.” 
Volgens de theoloog is het ‘naar beneden halen van God’ een groot gevaar in de Westerse samenleving: “Er komt onder christenen minder en minder ontzag en respect voor God. We praten over God alsof het een familielid is of een goede vriend. Kijk echter eens naar het Oude Testament. Het volk Israël moest zich een week voorbereiden op het moment dat God ging spreken. God is zo ontzettend heilig dat wie Hem ziet, niet door kan leven. We hebben nog steeds dezelfde Heilige God en niet een of andere ‘mattie die met je wil chillen’.  Veel mensen denken dat die heiligheid veranderd is sinds de komst van Jezus, dat God dichter bij de mensen is komen te staan. Ik hoef alleen maar het begin van het laatste Bijbelboek te lezen om te weten dat dit niet waar is. Johannes schrijft over zijn ontmoeting met de hemelse Jezus: ‘Toen ik Hem zag, viel ik als dood aan zijn voeten’. Nooit is iemand intiemer met Jezus omgegaan dan Johannes en zelfs hij viel als dood aan Jezus’ voeten. Genoeg reden om met een heilig ontzag God te gehoorzamen en Hem te volgen op ons levenspad.
Bron: CIP 25-4-2012

 

NOOT A. Klein:
Zie eventueel onze studies:
Heiligmaking
Lukas – Het Boek van de NIEUWE MENS in Christus

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Gehoorzaamheid aan God, Heiliging, Voor u gelezen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s