Onderwerp je aan de training door God

Als God iets wil gaan doen voor Zijn mensen, dan begint Hij altijd met één man. Hij moest eerst een geschikte man vinden voordat Hij de Israëlieten kon verlossen. De training van Mozes duurde 80 jaar – en dat was niet alleen academische training. Mozes had les gehad aan de beste scholen van Egypte, maar dat gaf hem geen kwalificatie voor het werk van God. In Handelingen 7, zegt Stefanus dat Mozes machtig was in woord en daad. Hij was op zijn veertigste een sterke man en een overtuigende spreker. Hij was een grote militaire leider, een erg rijke man en hij was opgeleid met de beste opleidingen die er in het meest geavanceerde land in de wereld waren – want Egypte was de enige wereld supermacht in die tijd. Uiteindelijk bleek hij echter niet geschikt te zijn om God te dienen. Stefanus zegt dat Mozes dacht dat de Israëlieten wel zouden erkennen dat God hem had groot gebracht om hen te verlossen. Maar zij erkenden hem niet als hun leider. Al zijn aardse roem en mogelijkheden konden hem niet gereed maken voor de taak die God voor hem voorbereid had.
Vandaag de dag verbeelden veel Christenen zich dat zij God kunnen dienen omdat ze Bijbelkennis hebben, muzikaal zijn of veel geld hebben. Maar ze vergissen zich. Ze moeten lessen leren uit het leven van Mozes: 40 jaar van het beste dat deze wereld hem kon geven, maakte hem niet geschikt voor het werk van God.
God moest hem nog eens 40 jaar door de wildernis leiden, in een totaal andere omgeving ten opzichte van het paleis, om hem op die manier de juiste bagage[1] te geven. Zijn menselijke kracht moest gebroken worden. God bereikte dat door hem op schapen te laten passen, en door toe te staan dat hij bij zijn schoonvader moest wonen en werken – 40 jaar lang. Slechts één jaar met je schoonvader te moeten leven kan voor een man al behoorlijk vernederend zijn! Ik weet dat veel getrouwde vrouwen in India hun hele leven bij hun schoonvaders leven. Maar het is anders als een man bij de vader van zijn vrouw moet leven en ook nog voor hem moet werken. Dat kan een behoorlijk vernederende ervaring zijn voor een man. Maar dat is wel de manier waarop God Mozes brak. Dat is ook de manier waarop God Jacob gebroken heeft. Hij moest ook 20 jaar bij zijn schoonvader leven. God gebruikt schoonvaders en -moeders om Zijn kinderen te breken.
Wat Mozes in alle universiteiten van Egypte niet kon leren, dat leerde hij in de wildernis, door schapen te hoeden voor zijn schoonvader. Aan het einde van deze 40 jaren, dan is Mozes zo verbroken dat hij, die eens zo welbespraakt was en dacht dat hij Israël kon verlossen, nu zei; ‘Heer, ik ben niet geschikt. Ik kan niet goed spreken. Stuur toch iemand anders om Uw volk te leiden.’ Op dat moment zei God, “ Eindelijk ben je er klaar voor. Ik zal je nu naar farao sturen”. (Exodus 4:10-17).
Wat is de les die we geleerd hebben van Jacob en Mozes? Enkel dit: Als je denkt dat je er klaar voor bent, dan ben je het niet. Als je denkt dat je ergens geschikt voor bent, dat je sterk bent, dat je de kennis bezit, dat je kunt spreken en zingen en muziekinstrumenten kunt bespelen en wonderbaarlijke dingen kunt doen voor God. Dan zegt God: ‘ Je bent niet geschikt. Ik moet wachten tot je verbroken bent.’ Bij Jacob duurde dat proces 20 jaar, bij Mozes was dat 40 jaar, bij Petrus 3 jaar en bij Paulus duurde het ten minste 3 jaar. Hoe lang zal dit bij ons duren? Dat hangt af van hoe snel we leren ons te onderwerpen aan de machtige hand van God.
Hoe lang duurt het om van basisschool groep 1 naar de 4e klas van de middelbare school te gaan? 12 Jaar? Ja, als je elk jaar over gaat naar de volgende groep of klas. Maar ik ken kinderen die er wel 16 jaar over gedaan hebben. Ik ken studenten medicijnen die er wel tot 15 jaar over gedaan hebben om een 5-jarige medische opleiding af te ronden! Hoe lang iemand er over doet om zijn school af te maken is afhankelijk van de snelheid waarmee hij zijn lessen leert. Zo gaat het in het christelijke leven ook.

[1] Bagage = Houding en vaardigheden

Bron: CFC India, Zac Poonen,
Vertaling: Michel de Ruijter, HET WOORD VOOR DE WEEK Januari 2012 (week 3)
Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Gehoorzaamheid aan God, Voor u gelezen, Werkers in Gods dienst en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s