Genot is trigger voor de zonde

ZEVENAAR – “Voorwaarde voor genieten is dat je kunt afzien. Grenzeloos genieten is geen genieten.” Dit hield dr. H. de Leede woensdagmiddag ongeveer 160 CSFR-studenten voor die in Zevenaar hun jaarlijkse winterconferentie houden.
Dr. H. de Leede, hoofddocent seminarium aan de Protestantse Theologische Universiteit, sprak over het thema ”Calvinistische zuinigheid in een cultuur van uitbundigheid. Gereformeerd en genieten, bijt dat elkaar?”
De Leede gaf aan dat zijn vraag over een reëel punt gaat. „Genieten is ook een trigger voor de zonde. De begeerte leidt tot zonde, de zonde leidt tot de dood. Het goede wordt in zijn tegendeel verkeerd.” Een belangrijk principe bij de vraag naar het genieten, zo legde De Leede uit, wordt door Paulus aangereikt: alles wat we met dankzegging kunnen gebruiken, wordt goed gebruikt.
„Maar de zonde dan? De christelijke kerk heeft altijd de overtuiging overeind gehouden dat schepping en zonde niet samenvallen. Kunst en muziek zijn een gave voorzover het schoon, waar en goed is. In de christelijke antro­pologie is zonde verslaving, binding, verblinding, en vervolgens daad en keuze, in die volgorde. De zonde als daad van de wil is altijd misbruik maken van Gods goede gave. Eetlust wordt vraatzucht.”
Aan de hand van de driedeling van verstand, gevoel en wil legde De Leede uit hoe de christelijke visie op de mens is: „Wij hebben de ”nous”, de zin of het denken van Christus. De ”nous” is de aansturing van onze zin, van onze gezindheid. Wil dat zo zijn, dan moeten wij de zin van Christus hebben of krijgen, zegt Paulus. Dat is de essentie van het werk van de Heilige Geest. Daarvoor is niet minder nodig dan een nieuwe geboorte.”
In Romeinen 8, zo vervolgde De Leede, komt de Heilige Geest in de plaats van de oude natuur van de mens. „Daar wordt gezegd dat wij de begeerten van het vlees moeten kruisigen. „Dat is een heel gewelddadig en actief woord: „kruisigen.” Het gaat kennelijk niet vanzelf, dat leven in de Geest. Dat vraagt levenslange strijd. Dat leven is buiten ons, in Christus. Eigen is voor ons het leven naar het vlees. Daarom is er in het Nieuwe Testament dat uitstrekken naar de toekomst, naar de volmaaktheid die komt.”
De Leede concludeerde: „De schepping is goed en alle goede gaven zijn ons gegeven om te gebruiken met dankzegging. Dat alleen maakt het gebruiken tot genieten.”
Hierna stipte De Leede de actuele betekenis van de christelijke visie op genieten aan. Daarbij verwees hij onder andere naar Calvijn, die de vreemdelingschap benadrukte. „God heeft werk aan ons om ons klein te houden, om ons op onze plaats te houden, waar we vrij kunnen zijn.” Verder wees de lector erop dat „we leven in een tijd van grenzeloosheid. Dat betekent dat wij oefenen moeten om onze grenzen te bewaren.” Ook wees hij op het belang van een „hernieuwde nadruk op de hiërarchie van geest, ziel en lichaam. Wij leven in een tijd waarin de verhouding wordt omgekeerd: eerst het lichaam, met de nadruk op gezondheid en wellness, dan de ziel en de geest.” 

Bron: RD, 29-12-2011

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Geestelijke lauwheid/wereldgelijkvormigheid, Voor u gelezen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s