Veel christenen kiezen verkeerde invalshoek

“…Van belang is dat we anders leren denken, zodat we daardoor ook anders handelen,” zegt Kees Kloosterman over de nieuwe mens. “Ik ben bang dat veel christenen een verkeerde invalshoek kiezen. We doen ook vandaag weer foute dingen, maar mogen weten dat we zijn vergeven en vol goede moed verder mogen gaan. Ondanks een tegenstander die ons een schuldgevoel probeert aan te praten, mogen wij uit genade en geloof leven.” Kloosterman spreekt regelmatig in het christelijke ontmoetingscentrum ‘Petra’ in Bolsward.
“In de brief aan de Efeziërs (hoofdstuk 4, red.) worden de oude en nieuwe mens tegenover elkaar gezet,” vervolgt Kloosterman. “De oude mens is niet op God gericht, maar op de dingen van de wereld. Maar door de Geest van God kunnen we veranderd worden en leren denken zoals God denkt en leren zien zoals God ziet. Het is de bedoeling dat we onze foute gedachten afwijzen en daarmee naar de Heer gaan om te vragen of Hij ons helpt die gedachten kwijt te raken en Zijn gedachten daarvoor in de plaats te geven. Paulus roept ons daarom in 2 Korinthiërs 10 op onze gedachten krijgsgevangenen van Christus te maken. Oude en nieuwe mens gaat dus over de gesteldheid van ons hart.”

Christelijk opgevoed

Sommige christenen zijn met het christelijk geloof opgevoed en kiezen ervoor het geloof niet los te laten. Hoe kunnen zij dan van zichzelf zeggen dat ze ‘een nieuw mens’ zijn geworden? “Ook mensen, die christelijk zijn opgevoed, zullen op een bepaald moment een bewuste keuze moeten maken om hun leven in te zetten tot eer van God. Ook wanneer je in een gelovig gezin bent opgegroeid, wordt je denken toch vergiftigd door ideeën van de tegenstander. Als je vervolgens op een bepaald moment voor Christus kiest, kom je ongetwijfeld tot de ontdekking dat er toch een aantal zaken in je leven moeten veranderen.”
“Het is van groot belang om de Bijbel te lezen en de gedachten die God daarin verwoordt op je in te laten werken. Dan kom je tot de ontdekking dat de Bijbel niet is bedoeld als regeltjesboek, maar om een relatie met God op te bouwen,” gaat Kloosterman verder. “Wanneer je weer gaat verlangen naar het oude wordt duidelijk dat je niet alleen op God bent gericht. Dan koester je ook je eigen verlangens. Zolang het verlangens zijn die God van nature in de mens heeft gelegd (verlangen naar een partner), is daar niets mis mee. Maar als andere verlangens opspelen (verlangen naar meer rijkdom), wordt het een ander verhaal en zitten we op het gedachtenspoor van de wereld en de tegenstander. We moeten onszelf blijven afvragen of onze verlangens overeenkomstig Gods wil zijn.

Bron: CIP 22-12-2011

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Geestelijke lauwheid/wereldgelijkvormigheid, Gehoorzaamheid aan God, Voor u gelezen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s