Eritrea blijft christenen arresteren

Eritrea heeft opnieuw 24 christenen gearresteerd. De groep kwam op 13 augustus samen in de hoofdstad Asmara. Dat meldt Open Doors, een organisatie die vervolgde christenen steunt.
Het gaat om dertien vrouwen en elf mannen. De meeste van hen zijn studenten. Het is niet duidelijk waar ze nu worden vastgehouden of hoe het nu met hen gaat. “Triest dat Eritrea nog altijd denkt dat christenen een bedreiging voor de stabiliteit van het land vormen”, zegt Open Doors-woordvoerder Klaas Muurling. “Al ruim zeven jaar worden christenen opgejaagd door het regime. Iedereen die als ‘te actief’ gelovig wordt bestempeld, loopt het risico te worden gearresteerd, mishandeld en zelfs te worden vermoord. Van buitenlandse druk trekt Eritrea zich niets aan.”
President Afewerki leidt zijn land met ijzeren vuist. In 2004 bepaalde hij dat alleen de islam, de lutherse, de rooms-katholieke en de Eritrees-orthodoxe kerk zijn toegestaan. Alle andere kerkgenootschappen en vrije groepen christenen mochten niet langer samenkomen. Muurling: “Dat betekent dat je bijvoorbeeld niet vrij bent om in je eigen huis bijbelstudie te geven, iets wat in een land als Nederland heel gewoon is. De studenten die nu gearresteerd zijn, kwamen waarschijnlijk samen om de Bijbel te bestuderen, niet om het regime omver te werpen. Waarom worden ze dan toch gearresteerd?”
Eritrea bestaat voor ongeveer de helft uit moslims en de helft uit christenen. Ook moslims lopen het risico te worden gearresteerd, maar toch zitten er veel meer christenen en Jehova’s Getuigen vast dan moslims. De gevangenen slijten hun dagen in militaire kampen, zeecontainers of ondergrondse kerkers. Ze worden pas vrijgelaten als ze aangeven Jezus Christus niet meer te zullen volgen. Sommigen overlijden tijdens hun gevangenschap, anderen zijn al jaren vermist. Eritrea heeft naar schatting zo’n 1.500 christenen in zijn cellen zitten.

Bron: CIP 2-9-2011

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Christenvervolging, Voor u gelezen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s