We dreigen de urgentie van het Evangelie te verliezen

In de huidige cultuur lijkt absolute waarheid niet meer te bestaan. Waarheid is vooral iets wat je zelf wel of niet ‘waar vindt’. Hierdoor staan christenen onder druk omdat zij in evangelisatie vaak stellen dat de boodschap van Jezus Christus ‘absoluut waar’ is. Hierdoor lopen christenen het risico de urgentie van het Evangelie te verliezen. In de arena van wereldgodsdiensten kan het Evangelie door zacht taalgebruik onbewust door christenen uitgedragen worden als ‘één van de vele wegen’ in plaats van de Weg. Christenen zijn geneigd uitspraken als ‘dus jij denkt dat je de waarheid hebt?’ liever te vermijden. Daar zijn veel mensen het over eens.
Volgens Ajith Fernando is het Evangelie altijd als urgent opgevat. Dat schrijft hij in zijn bijdrage in het boek ‘Telling the truth – evangelising postmoderns’. “De urgentie van het Evangelie is terug te zien in het leven van Paulus.” ‘Ik spreek de waarheid in Christus – Ik lieg niet, mijn geweten bevestigt mij in de Heilige Geest,’ schreef hij. Ook mensen als zendeling Hudson Taylor waren zich bewust van de urgentie van het Goede Nieuws. Taylor zei bijvoorbeeld: “Ik zou nooit hebben overwogen om naar China te gaan als mensen zonder Christus niet verloren zijn.” D.L. Moody: “Als ik niet zou geloven in de hel, dan zou ik zeker morgen terug naar huis gaan.”

Entertainment

Ajith: “Door de postmoderne cultuur zijn kerken zich meer gaan richten op entertainment om mensen te bereiken. Dat kan gevaarlijk zijn omdat dat vaak ten koste gaat van de harde waarheid van het Evangelie. Het resultaat daarvan is dat men de urgentie van het Evangelie verliest. Entertainment op zich is niet verkeerd omdat je er mensen mee aantrekt, maar het mag niet ten koste gaan van de boodschap dat we Jezus allemaal nodig hebben. Bovendien moeten de woorden die we spreken overeenkomen met ons leven. Ook moeten ze met kracht en overtuiging – uit eigen ervaring – gesproken worden.” Ook al is waarheid soms ongemakkelijk, op termijn werkt het altijd bevrijdend. Dat is de test.
Fernando vertelt van een ontmoeting met een boeddhist. Die vroeg hem waarom christenen graag zien dat boeddhisten zich bekeren. ‘Zijn jullie soms beter?’ vroeg de man. Het antwoord van Ajith Fernando: “Ik vertelde hem dat we geloven dat de wereld gemaakt is door een grote God. Terwijl we naar de puinhopen in de wereld kijken, zijn we erachter gekomen dat Die God een antwoord heeft voor alle problemen in de wereld. Toen vertelde ik hem dat, omdat we daar achter zijn gekomen, we het met mensen willen delen. Ik vertelde dat het egoïstisch zou zijn om dat niet te doen. Hij was misschien niet blij met mijn antwoord, maar hij begreep wel waarom we het Evangelie brengen aan niet-christenen.”

Bron: CIP 17-8-2011

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Evangelisatie, Voor u gelezen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s