Kritiek Bonhoeffer op goedkope genade; uiterst actueel

Discipelschap tot aan de prijs van je leven

‘Goedkope genade staat voor de rechtvaardiging van zonde zonder de rechtvaardiging van de zondaar. Goedkope genade is het preken van vergeving zonder de noodzakelijkheid van bekering, doop zonder tucht, gemeenschap zonder lijden. Goedkope genade is genade zonder discipelschap, genade zonder het Kruis, genade zonder Jezus Christus. Mensen zeggen vaak dat genade alles doet, en daarom kan alles bij het oude blijven. Laat in dat geval de christen maar zoals de rest van de wereld leven. Kostbare genade roept ons (echter) op om Jezus te volgen. Het is dan ook een woord van vergeving aan de gebroken geest en een verbrijzeld hart.’
Dit zijn de woorden van Dietrich Bonhoeffer. Hij behoorde tot een minderheid van Duitse predikanten die de moed hadden om niet te buigen voor de Nazi ideologie en terreur. Bonhoeffers kritiek op ‘goedkope genade’ is nog steeds zeer actueel. (Op 13 en 14 oktober houdt Sola5 Baptisten een conferentie over dit thema – zie www.sola5baptisten.nl)
Bonhoeffer had de diepe overtuiging dat christen zijn betekent ‘geheel aan te Christus zijn toegewijd, tot aan de prijs van je eigen leven, mocht die gevraagd worden’. Jeroen Bol, medeorganisator van de conferentie licht het thema toe. “Bonhoeffer zag het ‘eerst je eigen hachje redden en daarom compromissen sluiten en je conformeren aan de eisen van deze tijd’ als gevolg van de prediking van wat hij ‘goedkope genade’ noemde. Het is het prediken van een goedkoop Evangelie van vergeving, zonder de eis van radicale navolging en volledige overgave aan Christus.
Mijns inziens hebben we in grote delen van de kerk nog steeds veel met goedkope genade te maken. Ik vrees dat heel veel christendom van vandaag voor een groot deel is gefocust op het hebben van een goed gevoel over jezelf en over God. Een soort van psychologische veilige haven in een enge bedreigende grote wereld.”
Hoe kan het bestreden worden? Jeroen Bol: “Daar is geen eenvoudig antwoord op te geven, de oorzaken voor de verkeerde focus liggen diep verankerd in eeuwen van theologie beoefening. De eenzijdige focus op het eigen heil zit diep ingebakken in het christendom. De kerk heeft al heel vroeg helaas voor een veel meer individualistische lijn gekozen. Ik ben van mening dat Bonhoeffer het begrip discipelschap zeer consequent en radicaal Bijbels heeft ingevuld en dat wij doorgaans niet voldoen aan de Bijbelse maat waar hij wel aan voldeed. De Bijbelse maat houdt dan in ieder geval het primaat van het Grote Gebod in met zelfverloochening. Jezus zelf koppelde discipelschap rechtstreeks aan kruisdragen en zelfverloochening. Waar hoor je daar nog over? Heel weinig als je het mij vraagt.” Daarom is Bonhoeffers kritiek nog steeds zeer actueel. “Als weinig anderen heeft hij de Bijbelse vinger weten te leggen bij gevaarlijke en fundamentele zwakheden van het moderne westerse christendom.”

Bron: CIP 18-8-2011

 

NOOT A. Klein:
Een vraag, hierboven vermeld: “Jezus zelf koppelde discipelschap rechtstreeks aan kruisdragen en zelfverloochening. WAAR hoor je daar nog over?”
Mijn antwoord daarop is:

  • Op onze website ‘De Eindtijdbode’ staan allerlei (Bijbel)studies die over dit belangrijke onderwerp gaan.
  • Ben het ook helemaal met D. Bonhhoeffer eens als hij stelt: “…Goedkope genade is het preken van vergeving zonder de noodzakelijkheid van bekering, doop zonder tucht, gemeenschap zonder lijden. Goedkope genade is genade zonder discipelschap, genade zonder het Kruis, genade zonder Jezus Christus…”
Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Voor u gelezen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s