“Christenen kunnen niet zonder vasten”

“Bidden gebeurt niet zo veel, geven lukt ons wel, vasten doen we niet”

Jezus had bidden en vasten nodig. Hij deed dat eens veertig dagen lang.
Wie zijn wij als christen om te denken dat wij zonder vasten kunnen? Veel christenen snappen het principe van vasten niet. De duivel wil er ook alles aan doen om christenen te laten eten, hij houdt het niet uit als er gevast wordt. Vasten is echter essentieel. Uit Mattheus 6 leren we dat we horen te bidden, te geven en te vasten. Bidden gebeurt al niet zo veel, geven dat lukt ons dan nog wel, maar vasten wordt niet gedaan.” Aan het woord is  Herman Boon. Hij organiseert al enkele jaren ‘tien dagen bidden en vasten’ voor christenen.
“Jezus vastte veertig dagen in de woestijn,” zegt Herman. “Kijk, je moet eerst door de woestijn heen voordat God je in een nieuw land kan brengen. Dan moet je ook gereinigd en geheiligd worden. God is een heilig God, Hij wil een heilig leven. In ons leven zich echter heel veel troep. Die troep wordt zichtbaar wanneer je gaat vasten. Dan denk je: ‘Wow, zit dat allemaal in mij?’ Dan kan je je bekeren. Vasten is niet hongerstaken om je zin te krijgen. Het is jezelf ontledigen en je vernederen; nee zeggen tegen je lichamelijke verlangens en je gedachten. Zo zeg je ‘ja’ tegen de Geest. Vasten is de sleutel om een ontmoeting met de Heer te krijgen. We hebben allemaal een ontmoeting met God nodig. Het is zoals Johannes zei: Ik moet minder worden, Hij moet meer worden‘. Wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden. Wij moeten ook leren om de dingen die we weten in praktijk te brengen.”
“Als je Gods Koninkrijk wil uitbreiden en verspreiden dan heb je geestelijke kracht nodig. We kunnen als christenen ook zo vaak kletsen. Het is tijd dat we daarmee stoppen en de dingen vooral gaan doen die Jezus ons opdroeg. Hij vraagt van ons om zieken te genezen en demonen uit te drijven. Om die dingen te doen hebben we echt wel Zijn kracht nodig! We moeten dan verbonden zijn met Hem en vol zijn met de Heilige Geest. Door te vasten en ons te vernederen kan God ons vullen met Zijn kracht.” Jezus had vasten nodig, constateert Herman. “Wie zijn wij om te denken dat we het niet nodig hebben?! Er is een geestelijke strijd aan de gang. Ogenschijnlijk lijkt er niet veel aan de hand, maar er is oorlog. Veel christenen hebben dat niet door. Dan is het eigenlijk al een verloren strijd. We mogen echter leren vechten en moeten oog krijgen voor de geestelijke strijd. Vasten is een van de wapens die onmisbaar zijn in deze strijd. Of christenen op bidden en vasten zitten te wachten weet ik niet, maar het is wel de sleutel. Waar radicaliteit is daar worden mensen niet altijd blij: het kost je wat. Maar als christen moet je de strijd aan willen.”

Bron: www.hermanboon.nl (via CIP) 12-7-2011

 

NOOT A. Klein:
Goed verwoord door Herman Boon. AMEN !!
Zet ons – ook mij ! – weer eens goed aan het nadenken.

  • Zie eventueel onze GRATIS studie Heiligmaking en/of Leer bidden (waarin het o.a. ook over vasten gaat).
Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Gehoorzaamheid aan God, Heiliging, Voor u gelezen, Werkingen van Gods Geest. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s