Bidden tegen de vorst van deze wereld

Paulus vergelijkt bidden met worstelen. Je betreedt de ring wanneer je bidt. Zo wordt een christen geconfronteerd met de duivel wanneer hij in gebed gaat. “Jezus nam satan heel serieus. Hij maakte geen grappen over hem, Hij lachte hem nooit uit en maakte geen karikatuur van hem. Jezus noemde hem de ‘vorst van deze wereld’. Hij noemde hem niet alleen de vorst van deze wereld maar ook de ‘god’ van deze wereld. Dat betekent eenvoudigweg dat satan niet alleen deze wereld beheerst, maar ook dat hij de wetenschap, opvoeding en de politiek naar zijn hand kan zetten. En wat nog erger is, hij is eigenlijk de ‘god’ die in werkelijkheid door de meeste mensen op deze aarde, bewust of onbewust, wordt aanbeden. Achter heel wat religie en activiteiten is het eigenlijk satan die wordt aanbeden – zelfs door kerkgangers. Hij is in wezen degene die ze aanbidden omdat ze de dingen die hij hun geeft aanbidden.” Dat schrijft Bijbelleraar David Pawson in zijn boek ‘Bidden, gewoon doen’, dat onlangs is uitgekomen.
“Het geweldige nieuws is dat we satan kunnen bidden (ik zou zeggen: biddend kunnen verslaan – noot AK) door het bloed van Jezus, en dat we zijn goederen kunnen buitmaken. ‘Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze,’ leerde Jezus ons bidden.
Ik denk dat er bepaalde kleding vereist is voor worstelaars. Ik denk dat we de hele wapenrusting van God nodig hebben. Het punt is, dat als je iets vergeet, de vijand je daar gaat aanvallen. Paulus zegt: ‘Wanneer u gaat bidden, doe dan de waarheid als gordel om uw heupen.’ Met andere woorden, zorg dat je bij elkaar wordt gehouden door de waarheid. Hij zei niet dat je je goed moest voelen, of dat je in een goede stemming moet zijn, maar dat je in de waarheid moest zijn. Dan heeft Paulus het over het bedekken van het hart met gerechtigheid. Het is heel moeilijk om te bidden met een slecht geweten. Breng dat in orde. Bedek je hart met de borstplaat van gerechtigheid, dan zal je geweten je niet veroordelen als je bidt. Wees verder bereid het Evangelie aan iemand te vertellen als je gebeden hebt. De inzet voor het Evangelie moet als sandalen aan je voeten zitten.”
“Verder hebben we een schild nodig,” aldus Pawson. “Er zullen pijlen op afgeschoten worden. Paulus zei dat we het schild van het geloof nodig hebben. Geloof je dat God echt luistert? Paulus herinnert ons eraan ons hoofd te beschermen. Heb je er last van dat je gedachten afdwalen? Natuurlijk. De beste bescherming tegen afdwalende gedachten is ons hoofd te vullen met gedachten over onze redding. Je zou je gebed kunnen openen met de woorden: ‘God, U hebt me gered. Ik wil daarover nadenken.’ Dan is er nog het zwaard van de Geest. Dat is een aanvalswapen. Sommige mensen denken dat het zwaard van de Geest de hele Bijbel is. Maar dat is niet zo. De gordel is de Bijbel, want de Bijbel is waarheid. Het zwaard dat je eruit trekt is het specifieke woord dat de Geest uit het boek der waarheid trekt, toegespitst op de desbetreffende situatie. Telkens als Jezus de duivel van repliek diende, trok Hij een ander zwaard uit zijn gordel van waarheid waarmee Hij hem aanviel. Laten we bidden: Heer, verlos ons van de boze. Want van U is het Koninkrijk – niet van hem (d.i. satan) – van U is de kracht en van U is de heerlijkheid, voor eeuwig en eeuwig.”

Bron: CIP 11-7-2011

 

NOOT A. Klein:
AMEN !!
Eventueel GRATIS te downloaden via onze website: de studie Leer bidden van CJH Theys.

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Geestelijke lauwheid/wereldgelijkvormigheid, Gehoorzaamheid aan God, Voor u gelezen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s