Schaatsdominee: “Evangelisatie is vaak niet echt en puur”

Toen ik tot geloof kwam, had ik nog maar 1 drive: Iedereen moet weten wie Jezus Christus is en Hem leren kennen van hart tot hart door de Heilige Geest. Ze noemen mij dan vaak ook de schaatsdominee.” Dat zegt Rene Ruitenberg in een interview met CIP.
Ruitenberg, vroeger marathonschaatser is nauw betrokken bij de stichting Geloofshelden en heeft een eigen stichting de Rene Kids Centre: “In 2005 ben ik voor het eerst in Namibië geweest om sportclinics te geven. Doordat ik de volle aandacht van de jongeren had, was er meteen een opening om het Evangelie met ze te delen. Toen werd me duidelijk dat ik hier meer mee moest gaan doen. Op dit moment zijn we een groot Kids-Centre aan het bouwen. Bij Geloofshelden ben ik verantwoordelijk om de topsporters enthousiast te maken en toe te rusten in hun geestelijke wedloop. Mijn droom is om in 2012 een voetbalstadion vol te krijgen met mensen die Jezus Christus gaan leren kennen door het getuigenis van de topsporters.”
Als evangelist spreekt Ruitenberg in diverse gemeenten: “Ik probeer eerlijk, kwetsbaar en de taal van de mensen te spreken. Ik wil de mensen vertellen over de diepte van het kruis en hoe Gods Geest je compleet kan veranderen. Dat is naar mijn mening het kenmerk van een evangelist. Ik geloof niet dat iedereen evangelist is, het is een gave die God in je hart legt. Dat neemt overigens niet weg dat iedereen in zijn omgeving het Evangelie moet laten horen en zien.”
Over evangelisatie wil de schaatsdominee overigens nog wel wat kwijt: “Ik mis vaak de echtheid en puurheid wat evangelisatie betreft. De meeste evangelisatie-diensten zijn vaak helemaal voorgeprogrammeerd en er is dan maar weinig ruimte voor het werk van de Heilige Geest. Ook is men bij evangelisatie vaak uit op het aantal mensen en moet het vooral niet te dichtbij komen. Evangelisatie kenmerkt zich juist door tot in het diepst van je hart geraakt worden door de Heilige Geest en dat je daardoor Jezus wilt volgen. Gelukkig zie ik ook positieve kanten. Vooral aan het feit dat er een nieuwe generatie aankomt die niet bezig is met religieus geneuzel. Ze willen echt zijn en prikken door het toneelspel van de kerk heen. Zij zullen ook ouderen weer aan gaan steken omdat de Bijbel door hen heen weer echt zichtbaar wordt. Openbaringen is heel duidelijk, het wordt kleur bekennen. Wie heilig is zal steeds heiliger worden en wie in zonde leeft zal steeds zondiger worden. Pluspunt is dat die mensen die werkelijk kleur bekennen heel wat in beweging gaan zetten en aanstekelijk christen zullen zijn!”

Bron: CIP 31-5-2011

 

NOOT A. Klein:
Mijn oprechte bede is dat er meer van dit soort – door Gods Geest gedreven – Evangelisten komen. Evangelisten die niet alleen een bewogen hart hebben voor de zondaar, maar ook de zonde bij naam durven te (be)noemen. Want in Openbaring 22:11 staat inderdaad niet voor niets de waarschuwing:
Wie heilig is zal steeds heiliger worden en wie in zonde leeft zal steeds zondiger worden.
De Bijbel, en vooral het boek Openbaring, is hierin – zoals Rene Ruitenberg terecht aanhaalt – heel duidelijk: Het wordt kleur bekennen!!!

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Evangelisatie, Heiliging, Voor u gelezen, Werkers in Gods dienst. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

