John is niet vrijblijvend christen

In Hanoi, de hoofdstad van Vietnam, ontmoet ik ‘John’. Het is voor hem veiliger als ik zijn werkelijke naam niet weet (die ik trouwens ook ongetwijfeld niet zal kunnen uitspreken…). Op het eerste gezicht is John een onopvallende, timide jongen. Hij vertelt uit zichzelf niet veel, maar zijn ogen doen dat wel. Dat zie ik ook bij andere christenen die ik ontmoet tijdens deze reis: vriendelijke gezichten, maar met ernstige ogen die verraden dat ze veel hebben meegemaakt.
Negentien jaar oud is John en pas een paar jaar christen. Hij behoort tot de Hmong-stam, een bergvolk in het noorden van Vietnam. Mensen van een andere stam vertelden hem over Christus en hij kwam tot geloof. Aanvankelijk was John de enige christen in zijn dorp, maar inmiddels is er, mede door zijn getuigenis, een gemeente van zo’n tachtig Hmong-christenen. John vertelt dat hij één van de leiders is van deze huisgemeente.
Het maakt me stil; zo’n jonge jongen, nog maar kort christen en zonder theologische opleiding, die leiding geeft aan een behoorlijke huisgemeente. En die, hoewel hij veel angst kent, toch vrijmoedig de mensen in zijn dorp over God vertelt en bidt voor de zieken. Wat een voorbeeld van gehoorzaamheid en moed is deze jonge broeder!
John vertelt ook dat zijn bekering niet vrijblijvend is geweest. Het doet hem zichtbaar verdriet wanneer hij vertelt hoe de politie telkens probeert hem te dwingen zijn geloof te verloochenen. Meerdere malen werd hij gearresteerd, mishandeld en vernederd. Maar John houdt vol. Vol overtuiging zegt hij: “Ik zal blijven geloven totdat ik sterf! Gods Woord maakt mij sterk!”
Ik vraag me af: wat zou ík doen als mijn geloof zulke gevolgen zou hebben? Ik weet het soms eerlijk niet. Dan bid ik maar dat ik iets van de moed en het vertrouwen van mensen als John mag krijgen.

Overgenomen uit het SDOK-magazine STEM van vervolgde christenen.

25-5-2011 | bron: Harm Noordhof | SDOK

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Christenvervolging, Gehoorzaamheid aan God, Voor u gelezen, Werkers in Gods dienst. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

