Liefde tot Israël (en/of Joden) uit zich in zending

Liefde tot Israël uit zich in Nederland vaak door het zoeken van respect van orthodoxe rabbi’s. Dat mag natuurlijk, want het is goed om met iedereen in gesprek te komen. Maar de prijs die voor dat respect betaald wordt, is te hoog als er niet over Christus wordt gesproken of als zending onder niet-orthodoxe joden daarvoor wordt opgegeven.
Jonathan Goldberg herinnert ons eraan dat er, ook voor Joden, geen andere naam tot zaligheid gegeven is dan die van Jezus Christus. Behalve als wij het beter denken te weten dan de apostelen, moeten we daar heel duidelijk over zijn: Joden hebben het Evangelie nodig. Wie dat ontkent, heeft een theologisch geschil met de Bijbel en met de kerk van alle eeuwen. Schuldgevoel over de te geringe inzet van christenen tegen de gruwelijke massamoord op Joden door de Nazi’s mag er niet toe leiden dat we Joden het goede nieuws over de gekomen Messias onthouden.
Vaak wordt het gebrek aan bereidheid tot jodenzending begraven onder de drogreden van ‘ze luisteren toch niet, we kunnen beter gewoon vrienden zijn’. Ook hier laat Goldberg een frisse wind waaien. Laten we het, in gehoorzaamheid aan Jezus’ opdracht, maar gewoon proberen. Dan merken we vanzelf wie luistert en wie door Gods Geest aangesproken wordt. Het enige wat we zeker weten, is dat er zeker niemand aangesproken wordt als we onze mond houden.
Behalve dat bovenstaande drogreden op een foute redenering berust, berust hij ook op een gebrekkige feitenkennis. Het is simpelweg niet waar dat joden minder openstaan voor het Evangelie dan moslims, hindoes of boeddhisten. De hele geschiedenis door is er een gestage stroom van bekeringen van joden naar het christendom geweest. Het moet toegegeven worden dat in de Europese geschiedenis beperkingen die aan Joden opgelegd werden, en soms rechtstreekse jodenvervolgingen, daarin een betreurenswaardige rol gespeeld hebben. Maar dat is zeker niet het hele verhaal. Zo is op het moment in de Verenigde Staten 20% van iedereen die in een joods gezin geboren is, al christen geworden.
Voor de praktijk maakt het echter niet zoveel uit. De Bijbel zegt dat we het Evangelie eerst aan de Jood en dan aan de Griek moeten verkondigen. Er staat niet dat we het Evangelie eerst aan Grieken, Nederlanders en Thailanders moeten verkondigen en later, misschien, als ze er geen bezwaar tegen hebben, heel voorzichtig aan de Joden. Dank, Jonathan Goldberg, voor deze herinnering. Die had de kerk in Nederland nodig.

9-5-2011 | bron: Marten Visser, kerkplanter in Thailand

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Evangelisatie, Gehoorzaamheid aan God, Israël en/of het Midden Oosten, Voor u gelezen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s