“Met diepgang prediking staat diepgang christendom op het spel”

Er is sprake van een “ontzettende oppervlakkigheid in de prediking,” constateert Dirk van Genderen. “Daardoor krijg je een oppervlakkig christendom.” Vaak proberen voorgangers in de kerk het mensen makkelijk te maken. Veel Bijbelboeken komen in kerken nauwelijks meer aan bod. Ook over de hel mag vaak niet gepreekt worden. “Dat maakte ik laatst nog mee. Ik werd aangesproken door mensen die kritiek gaven op mijn uitspraken over de hel. ‘Iedereen gaat naar de hemel’ vertelden ze.
We moeten ook in de prediking mensen duidelijk voorhouden dat er een hemel en een hel is. Niet om mensen schrik aan te jagen, maar juist opdat mensen hun toevlucht nemen bij Jezus. Dan moet het ook over zonde gaan – als je dat niet doet, waarom zou je dan over Jezus preken? Hij is gekomen om Zijn leven te geven en Zijn bloed te storten. Hij stierf in onze plaats, omwille van onze zonden.” Wanneer mensen niet spitten in de Bijbel, ontdekt men ook niet hoe groot God eigenlijk is. “Door Gods Woord leer je God kennen.”
Laatst werd Dirk bemoedigd om te blijven proberen diepgaand te preken. “Ik sprak over Handelingen 8, over de Ethiopische kamerling. Na afloop van de dienst kwam er iemand naar me toe. Hij nam me mee naar een kamertje. Daar zat een vrouw die vertelde: ‘Ik ben nog nooit in de kerk geweest, maar vanmorgen wist ik dat ik moest gaan. Ik hoorde de preek over de kamerling die tot geloof kwam. Ik heb over Jezus gehoord en in de dienst gebeurde er wat er met die Ethiopiër is gebeurd. Ik kwam tot geloof.’
Van Genderen: “Het was alsof de Here God me bemoedigde en liet zien hoe belangrijk het is om een boodschap met inhoud te geven.”
“Tegenwoordig wordt er ook wel gezegd dat een kerkdienst vooral aantrekkelijk moet zijn. Mensen moeten het prettig vinden en niet te moeilijk. Dan denk ik wel eens aan het verhaal van Filippus die de kamerling uit Ethiopië het evangelie vertelde. Er was 1 voorganger, en 1 luisteraar. Het was een kerkdienst in de woestijn. Filippus bracht Jezus. Hij stond centraal. Die boodschap werd rijk gezegend.”

Klik hier om de video te bekijken

Bron: Dirk van Genderen (via CIP) 26-4-2011

 

NOOT A. Klein:
Ben het helemaal met br. Dirk van Genderen eens. Ben ook blij dat de Here hem – op een bemoedigde wijze – liet zien om vooral door te gaan met die diepgaande predikingen (over zoveel mogelijk Bijbelboeken, want elk Bijbelboek heeft zijn verborgen – geestelijke – schatten).
Maar ik heb – helaas – ook al (te) vaak ervaren dat het nog steeds een (hele) kleine minderheid van de christenen is die dat diepgaande “graven/spitten” in Gods Woord (eventueel met behulp van gedegen Bijbelstudies) ook echt weten te waarderen c.q. op waarde kunnen schatten.

KLIK HIER als u eventueel onze lijst met Bijbelstudies wilt bekijken.

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Geestelijke lauwheid/wereldgelijkvormigheid, Tekenen vd Eindtijd, Voor u gelezen, Werkers in Gods dienst. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

