Andrew Murray leerde niet te blijven hangen in ‘Jezus is mijn Redder’

Leen van Valen: “Een bloem richt zich op de zon”

De geschriften van Andrew Murray zijn niet erg bekend onder jonge evangelische christenen, terwijl hij toch een ‘wereldberoemd’ christen is geweest. Die onbekendheid is waarschijnlijk te wijten aan de thematiek waar hij over schreef, denkt Murray kenner Leen van Valen. “Als je zijn geschriften leest dan kom je veel klassieke thema’s tegen als zonde en genade. Het gaat tegenwoordig meer over Gods liefde in de kerk. Dat is natuurlijk belangrijk, maar we moeten er wel rekening mee houden dat die liefde uitgaat naar een gevallen mens die van nature een vijand van God is. Het begrip zonde is misschien wel wat afgevlakt. Dit geldt voor alle basisbeginselen van het Evangelie. Onze positie in Christus houdt niet in dat wij de zonde aan de hand mogen houden. Ook niet dat wij alleen maar uitgaan van ons falen en struikelen, zonder ons bewust te zijn wat wij in Christus hebben. Murray stelt tegenover het ‘arme zondaars geloof’ – ik ben en blijf een zondaar – duidelijk Gods liefde in Christus Jezus. Dat was bij hem in evenwicht. Een wederomgeboren christen is een koningskind.”

We moeten volgens Murray God in Christus zien zoals Hij is. “Zo moeten we Hem leren zien. Het is net als met een standbeeld van een persoon. Wanneer het nog niet onthuld is en er een rood doek over ligt zie je wel de gestalte van het beeld, maar niet de persoon. Pas wanneer het beeld is onthuld zien we de afbeelding van een persoon in haar volheid. Zo moeten we ook Christus leren kennen. We beseffen vaak te weinig wat voor rijkdom we in Hem hebben en wat de Heilige Geest ons wil geven. Nadat we tot geloof zijn gekomen mogen we Hem dieper leren kennen; een boodschap die zeker voor jonge gelovigen relevant is.”

Soms is het christenleven van iemand dor en droog en kan het zelfs oppervlakkig overkomen wanneer deze spreekt over ‘Jezus is voor mijn zonden gestorven’. Leen van Valen vertelt iets over die leemte: “Kijk eens naar een bloem. Als die in de knop zit richt het zich op de zon. Pas dan gaat de bloem vaak open. Christenen zijn vaak te weinig gericht op de Zon der gerechtigheid, Jezus. Wanneer je je richt op het Licht van de Wereld ga je open en kom je tot bloei. Men beseft vaak te weinig dat we continue gericht moeten worden op dat licht. Dat vraagt ook om een houding. Het is een leerproces. We moeten naar de juiste kant kijken. Niet naar de reformatorische kant, of evangelische kant, maar naar Christus. Dat wilde Murray duidelijk maken.”

Wanneer we op Jezus willen lijken betekent dat ook dat we iedere dag gereinigd moeten worden van de zonde. Je kan het wel hebben over het gelijkvormig worden aan het beeld van Jezus, maar als je echt op Hem wil lijken dan moet je aan je eigen beeld sterven. Het moet de dood in. En in feite zijn we, wat onze ‘oude mens’ betreft al gestorven! (Rom. 6). Vaak staan we niet open voor de consequenties van het nieuwe leven dat we hebben ontvangen. Dan blijven we vaak hangen in ‘Hij is mijn Redder’ en wordt Hij niet ons alles. Vanzelfsprekend hebben we niet zelf de kracht om Christus gelijkvormig te worden. Daar is de kracht van de Heilige Geest voor nodig. We mogen leren ons over te geven aan Hem, in alle dingen. Hoe meer je je bloem kan richten op Hem en je alles van Hem verwacht, hoe meer je in overgave kan leven. We hoeven dit niet krampachtig te doen, maar mogen tot Hem komen in een kinderlijk geloof.”

Recent kwam het boek ‘Het nieuwe leven uit’, een boek met Bijbelstudies van Andrew Murray. Bestel het hier.

Bron: CIP 20-4-2011

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Gehoorzaamheid aan God, Heiliging, Voor u gelezen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s