“Christus heeft geleden, dus wij zullen ook lijden”

De regering van Vietnam is beschuldigd van het vervolgen van christenen, en hen te dwingen hun geloof af te zweren. Dit blijkt uit een recent rapport van Human Rights Watch (HRW). “Vrijheid van godsdienst kan niet betekenen dat een overheid religies sancties oplegt,” vertelt Phil Robertson, HRW-directeur voor de regio Azië. HRW heeft Vietnam geplaatst op de lijst van ergste overtreders van religieuze rechten. Vietnam werd in 2006 nog van diezelfde lijst verwijderd.
Tot 15 jaar geleden was het christendom onder de Vietnamese Kahn-stam nog ongehoord. Vandaag de dag staat daar de snelst groeiende kerk van Vietnam. Het volgen van Christus betekent veel voor de lokale christen Minh. “In maart vorig jaar was ik ziek en had ik niet genoeg geld om een offer voor de goden te kopen. Toen een van de christenen mij vroeg met hem te bidden, genas God mij. Sinds die tijd haten mensen mij, omdat ik onvoldoende offers breng. Ik probeer uit te leggen dat God een God van liefde is, en ons wil redden.”

Vervolging is normaal

Vietnamese christenen weten dat vervolgingen vanwege het volgen van Christus niets nieuws is. Peter is al diverse malen gearresteerd toen hij het Evangelie verkondigde. “De regering zegt dat er godsdienstvrijheid is, maar eigenlijk worden er veel christenen vervolgd. Ik denk dat we vervolgd worden, omdat wij actief zijn en mensen erop uit sturen om te evangeliseren.” Tod Nettleton voegt daar namens de christelijke organisatie Voice of the Martyrs (VOM) aan toe dat velen vervolging als normaal beschouwen. “Velen zeggen: ‘Christus heeft geleden, dus als we Hem volgen, zullen ook wij lijden’.”
Het is onduidelijk wat er gaat gebeuren als de regering druk blijft uitoefenen. Deze Vietnamese christenen blijven in ieder geval voor hun geloof uitkomen. Onlangs meldde Bible League nog dat Vietnam voor het eerst in honderd jaar het publiceren en verspreiden van Bijbels toestaat. Er worden 100.000 Vietnamese Easy-to-Read Bijbels verspreid.

Bron: CIP 7-4-2011

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Christenvervolging, Voor u gelezen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s