Christelijke (rock)muziek imiteert wereldse muziek

“Veel jongeren hebben geen tijd om de Bijbel te lezen, maar wel tijd om christelijke rockmuziek te luisteren. Die muziek imiteert de muziek in de wereld.” Dat zegt bijbelleraar Zac Poonen op een video die onlangs gepubliceerd is. Christelijke rockmuziek is vaak niet geïnspireerd door de Heilige Geest.” Met de stijl van de muziek willen christenen vaak anderen aanspreken. Vooral jongeren vinden het aantrekkelijk omdat het ook aansluiting vindt bij hun ongelovige vrienden. Het heeft volgens Poonen echter geen zin wanneer de muziek is geïnspireerd door populaire muziek in een seculiere wereld. “Denk je dat Jezus de muziek van de Grieken en de Romeinen in Zijn tijd zou hebben gebruikt om zo jonge mensen te bereiken? Nee. Hij rekende op de Heilige Geest. De Heilige Geest is vandaag de dag vervangen voor muziek, geld en psychologie. Waarom ligt er bijvoorbeeld zo veel nadruk op geld in het christelijk werk, terwijl dat niet zo was in de tijd waarin het Nieuwe Testament is geschreven?”
“Het is opvallend dat de mensen die christelijke rockmuziek maken en luisteren vaak geen tijd hebben voor de Bijbel. Ze hebben ook geen overwinning over zonden. Ze hebben uren tijd om te repeteren en muziek te luisteren, maar leven niet godvruchtig. Christelijke rockmuziek is niet de manier om de wereld te bereiken.” Veelmeer is heiligheid een manier om de wereld te bereiken. Poonen: “Als je de teksten van vandaag de dag vergelijkt met de muziek van iemand als Charles Wesley dan zie je een groot verschil. Die muziek dreef mensen tot het dienen van Christus in een enorme toewijding. Het dreef mensen naar het zendingsveld. Vandaag de dag zingen we drie regels, die we vervolgens tien keer herhalen. Charles Wesley verdiende geen geld aan z’n muziek. Vandaag de dag worden er miljoenen mee verdiend. Wie heeft er denk je een Woord van God? Iemand die geld verdient met preken en het verkopen van z’n boeken, of iemand die geen geld vraagt voor wat hij doet? Zo is het ook met christelijke artiesten.”
“De muziek van vandaag laat ons niet anderen echt liefhebben en drijft ons vaak niet tot het gehoorzamen van God. Er zijn te veel sentimentele love ballads die geschreven zijn door halfbekeerde christenen. Omdat de beat van de muziek verder zo lekker klinkt blijft ons christelijk geloof zo oppervlakkig. Dit blijft zo omdat we de standaard van ons christenleven niet hebben veranderd in de kerk. De Bijbel wil mensen opwekken tot heiligheid. Ik wil je niet vertellen dat je niet naar christelijke rockmuziek mag luisteren. Als je het wil, moet je het vooral doen. Een vers in de Bijbel zegt namelijk: ‘Als je verkeerd doet, ga er dan vooral mee door’. Maar laat degene die oren heeft om te horen, horen.”

Bron: CIP 18-2-2011

 

NOOT A. Klein:
Ben het meestal roerend eens met de mening c.q. het inzicht van Zac Poonen.
Zoals o.a. deze uitspraak van hem: “De Bijbel wil mensen opwekken tot HEILIGHEID.” Teveel christenen nemen naar mijn mening genoegen met een onheilig leven, met een zondige levensstijl. De Bijbel leert ons echter dat wij daarvan VERLOST moeten worden!
En ook ik heb moeite met christenen die (soms flink) geld verdienen met “hun” preken en/of de verkoop van “hun” (christelijke) boeken of muziek. In de Bijbel staat m.i. niet voor niets: U hebt het (d.i. de wijsheid, het inzicht, de genadegave etc.) voor niets ontvangen, geef het voor niets(Matth. 10:8b).
En ook wat de muziek betreft begrijp ik wat hij bedoeld: Sommige muziek – die voor christelijk doorgaat – is alleen al qua “herrie” niet om aan te horen… laat staan dat het nog stichtend kan zijn…

Advertenties

Over De Eindtijdbode

Een 'roepende in de woestijn' die 'de bazuin blaast' om velen (via GRATIS Bijbelstudies) te tonen "de dingen die - volgens Gods plan - spoedig geschieden zullen". Volgens Openbaring 1 vers 1, 10 en 19.
Dit bericht werd geplaatst in Heiliging, Voor u gelezen. Bookmark de permalink .

Een reactie op Christelijke (rock)muziek imiteert wereldse muziek

  1. Christian zegt:

    Ik ben het geheel oneens met Zac Poonen. Al in de eerste zinnen hier word de christelijke rock-muziek keihard afgewezen, het zou niet goed zijn omdat het geïnspireerd zou zijn door de seculiere muziek, en niet door de Heilige Geest. Daar spreekt hij zichzelf al tegen, want hij zegt: “Christelijke rockmuziek is vaak niet geïnspireerd door de Heilige Geest.” Het gaat mij hier om het woordje ‘vaak’. Daarmee suggereert hij dus dat er uitzonderingen zijn, en dat er dus ook goede christelijke rock is. Daarnaast vind ik het een buitengewoon slechte reden om de christelijke rock-muziek af te wijzen, alleen maar omdat het nabootsing zou zijn van seculiere muziek. Welke muziek is er dan wel goed? Ook de psalmen zijn soms geschreven op volksmuziek. En al zijn er eigen melodieën voor gecomponeerd; alle muziek die word gecomponeerd die ontstaat uit indrukken die men mee heeft gekregen uit andere muziek, vaak onbewust. Volgens mij is dit artikel meer op smaak en traditie gebaseerd dan op wat Gods Woord er over zegt. Ook de laatste zin in de reactie van ‘Noot A. Klein’ is nergens anders op gebaseerd dan smaak.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s